3D-hoogstandje met overdosis effecten

Pan

3.5
Joe Wright
Hugh Jackman, Levi Miller, Rooney Mara, Amanda Seyfried

Een verhaal over een vliegende weesjongen die terecht komt in een fantasieland vol elfjes en piraten. Dat klinkt nogal kinderachtig. Toch is Pan een behoorlijk volwassen fantasy-film, waarin een onsje minder special-effects beter was geweest.

De kans dat je Peter Pan níet kent is klein. Is het niet uit de boeken over hem en Wendy of van een van zijn vele tekenfilms, dan is het wel van de gelijknamige attractie in Disneyland.

Pan is gebaseerd op hetzelfde klassieke verhaal, maar wijkt er soms flink van af. Ook in deze film wordt de weesjongen Peter op een nacht uit een Londens weeshuis geroofd en meegenomen naar het magische Neverland (tweede ster en dan aan je rechterhand). Daar is het geweldig, maar ook gevaarlijk. Nadat Peter ontdekt dat hij kan vliegen, krijgt hij het namelijk aan de stok met de wrede Captain Blackbeard. Die is terecht bang dat Peter voorbestemd is om de nieuwe koning te worden.

Vol grapjes

Anders dan in eerdere films moet Peter in Pan in deze film na zijn komst in Neverland keihard werken in een mijn. Net als de rest van de wat merkwaardige eilandbewoners moet hij hakken naar ‘pixie-dust’, een geheimzinnige goedje. Maar is het in de andere Peter Pan-versies toverspul waar elfjes van gaan vliegen, in <Pan blijkt drugs te zijn die bij oproken zorgt voor eeuwige jeugd. De film zit vol met dat soort grapjes. Humor zit beslist ook in de soms wat bizarre soundtrack. Zo wordt Peter bij binnenkomst in Neverland verwelkomd door een enorm piratenkoor dat a-capella Smells Like Teen Spirit van Nirvana zingt. De tekst (Here we are now, Entertain us, I feel stupid, And contagious) slaat niet op de film en is  daarom juist grappig.

Als een achtbaanrit

Pan is op 3D-gebied beslist een technisch hoogstandje. In je bioscoopstoel duik je voortdurend in elkaar omdat er een schip op je af vaart, er een monster opduikt of een piraat je aan zijn degen wil spiesen. Het decor is adembenemend knap, levensecht en kleurrijk en ook aan actiescènes is bepaald geen gebrek. Maar overdaad schaadt soms, zeker in 3D. Eigenlijk gebeurt er zóveel dat Pan soms bijna als een achtbaanrit voelt. Zes keer over de kop, zeven keer gillen en ineens sta je weer stil. Toch net Disney(land) dus.

Pan | Officiële trailer 1 | Nederlands ondertiteld | 7 oktober 2015 in de bioscoop