Aladdin: kleurrijk sprookje komt tot leven

Aladdin

4
regie:
Guy Richie
Mena Massoud, Naomi Scot en Will Smith

Het sprookje van Aladdin en de wonderlamp kent iedereen, maar in de nieuwe Disney-versie wordt het bekende verhaal nieuw leven ingeblazen. Aladdin is één groot vrolijk feest vol aanstekelijke nummers.

Aladdin vertelt het verhaal van de arme straatjongen Ali die toevallig een wonderlamp in handen krijgt waarmee hij drie wensen mag doen. Hij tovert zichzelf om tot prins Aladdin en hoopt zo de liefde van prinses Jasmine te winnen. Maar intussen heeft hij ook nog met schurk Jafar te maken. Die laatste geeft overigens een Nederlands tintje aan de film. De Grootvizier, die met de lamp het koninkrijk wil overnemen, wordt gespeeld door Marwan Kenzari (Wolf, Rabat). Het is zijn belangrijkste rol in Hollywood tot nu toe. Eerder was hij te zien in onder meer The Mummy en Murder on the Orient Express.

Knalblauwe geest

De animatieversie van Aladdin was in 1992 al een enorme hit. Maar in deze liveaction-versie komt het sprookje weer op een heel nieuwe manier tot leven. Zo is de nieuwe prinses Jasmine nét een beetje stoerder dan haar animatie-versie. Ze wil graag zélf sultan worden en neemt geen genoegen met minder omdat ze toevallig vrouw is. Acteur/komiek Will Smith weet de knalblauwe Genie (de geest uit de lamp) een heel eigen stijl te geven met een hysterische stem en aanstekelijke liedjes met een hiphop-sausje.

Veel nummers uit de ‘oude’ film (zoals Prince Ali en Arabian Nights) zitten er ook nu weer in, maar hebben wel een 2019-tintje gekregen.

Vorm boven inhoud

Maar uiteindelijk blijft Aladdin toch ook heus een klassieke Disney-film met een duidelijke boodschap: Wees jezelf en doe lief tegen anderen, dan komt alles goed. Vooraf weet je ook al precies hoe het verhaal af gaat lopen. Maar dat maakt helemaal niets uit want in deze film is de vorm belangrijker dan de inhoud. En die is dik in orde.

Kleuren en dans

Aladdin is een spetterende film die je totaal overdondert met kleuren, liedjes en dans. Er gebeurt steeds zóveel dat je bijna niet weet waar je kijken moet. Vanaf de verrassende openingsscène tot aan het spectaculaire slot word je meegezogen in de sprookjesachtige sfeer van duizend-en-één-nacht. Vanuit je bioscoopstoel kun je de geuren van de markt in het verzonnen koninkrijk Agrabah bijna ruiken. En het aanstekelijke A Whole New World krijg je gegarandeerd de eerste dagen echt niet meer je hoofd uit.

ZAYN, Zhavia Ward - A Whole New World (End Title) (From "Aladdin")

Fun fact over dat laatste nummer: in de film zelf, wanneer Aladdin en Jasmine door de lucht zweven op hun vliegend tapijt, wordt het gezongen door de acteurs zelf. Maar tijdens de aftiteling hoor je Zayn Malik en Zhavia Ward het nummer vertolken. Een goede reden om tot het laatste moment te blijven zitten.