Bloedstollend spannend vriendinnenweekend

Vals

4
Dennis Bots
Romy Gevers, Holly Mae Brood, , Abbey Hoes, Olivia Lonsdale, Gijs Blom

Vier vriendinnen, drie buurjongens, één sneeuwstorm en geen mobiel bereik. De Nederlandse thriller Vals heeft alles in zich om je anderhalf uur stijf van de spanning op je bioscoopstoel te laten zitten. Licht uit, angst aan!

De vriendinnen Kim, Abby, Feline en Pippa zitten vlak voor hun eindexamen. Voor het keiharde blokken gaat beginnen, besluiten ze nog één gezellig meidenweekend samen door te brengen in een afgelegen vakantiehuisje in de Ardennen. De landrover die ze van één van de ouders mogen lenen, laden ze vol met kaasfondue (ze vergeten alleen het brood) en drank en stuiterend van de voorpret rijden ze naar het zuiden. Maar natuurlijk loopt alles anders dan gepland. Wat een ontspannen weekend had moeten worden, verandert al gauw in een nachtmerrie.

De eerste wrijving ontstaat als ze drie jongens uit een naburig huis ontmoeten en één van de vriendinnen hen zonder overleg uitnodigt om te komen kaasfonduen (gelukkig nemen zij brood mee). Het eten loopt uit op een drankgelag. De vriendjes van thuis zijn even vergeten, want de afspraak is duidelijk: ‘What happens in de Ardennen, stays in de Ardennen.’

Horroringrediënten

Net als het verhaal begint te lijken op een aflevering van Zon, zuipen, ziekenhuis draait de sfeer totaal om. Van uitgelaten en vrolijk naar grimmig en soms zelfs bloedstollend eng. Als iedereen de volgende ochtend zijn roes ligt uit te slapen, blijkt Feline namelijk ineens verdwenen. Inmiddels is er buiten een sneeuwstorm losgebarsten. Door het dikke pak sneeuw kunnen de meiden geen kant op en ze hebben geen mobiel bereik. Het lijkt erop dat iemand op hen jaagt en iedereen is al snel doodsbang. Die angst neem je als kijker snel over want Vals is hartstikke spannend. Horrorachtige ingrediënten als krakende houten trappen, duistere nachten met huilende wind en onheilspellende schaduwen die langs de ramen glijden, zorgen ervoor dat het angstzweet je gegarandeerd uitbreekt. Als je niet vies bent van een beetje griezelen is deze film geknipt voor jou.

Schrijfster in beeld

Vals is de verfilming van het gelijknamige boek van Mel Wallis de Vries. Dat boek werd in 2012 gekozen tot ‘beste jeugdboek’ door De Jonge Jury. De schrijfster zelf heeft een klein rolletje in de film. Ze loopt een paar seconden door het beeld in een flashback als de moeder van een klein kind. Je moet wel goed kijken, want voor je het weet is ze weer weg.

Lees hier ook het interview met Romy Gevers.