Cinderella

Cinderella

4
Kenneth Branagh
Lili James, Cate Blancett, Richard Madden

Heb je soms het gevoel dat je leven vooral bestaat uit huiswerk maken, onredelijke leraren en fietsen door de regen? Dan is het soms heerlijk om even weg te dromen bij mooie baljurken, witte paarden en knappe prinsen. Cinderella is de ideale film voor als je even een sprookje nodig hebt.

Cinderella is natuurlijk gewoon de Amerikaanse naam voor Assepoester, die je zonder twijfel kent van de beroemde Disney-tekenfilm. Deze nieuwe versie is een ‘gewone’ speelfilm. Assepoester (Lili James) krijgt ook hierin precies zoals het hoort te maken met een jaloerse stiefmoeder (Cate Blanchett), twee nare lelijke stiefzussen en een charmante prins.

Niet al te kinderachtig
Met het decor van de film is weinig mis. Alles is helemaal over-de-top Disney, zonder dat het al te kinderachtig wordt. De kostuums zijn waanzinnig, de kastelen zijn tot in detail uitgewerkt en de muziek is heerlijk bombastisch. Beetje storend is wel dat deze Assepoester zo ontzettend braaf is. Ze is alleen maar lief en kijkt voortdurend met een dromerige blik zwoel-verlegen op naar haar droomprins. Eigenlijk past dat niet meer zo in een modern gemaakt sprookje. Disney had haar in deze 2015-versie best ietsje meer mogen laten lijken op de veel stoerdere Anna en Elsa uit Frozen. Over het verhaal valt verder weinig te zeggen, want de afloop is bekend. Ze leefden nog lang en gelukkig, ook wel eens lekker om dat vooraf al zeker te weten.

Meer sprookjes
Liefhebbers van sprookjes-speelfilms kunnen komende jaren hun hart nog flink ophalen. Disney heeft afgelopen jaren al een paar succesvolle versies (zoals Alice in Wonderland en  Maleficent) gemaakt. Voor komende jaren heeft de studio nog een hele reeks nieuwe sprookjes in de pijplijn zitten. Komende jaar komt eerst Jungle Book in de bioscoop. Later volgt nog het vervolg op Alice in Wonderland (Through the Looking Glass).  Ook voor de jaren daarna staan er live-action sprookjes gepland. In 2017 komt Beauty and the Beast met Emma Watson in de hoofdrol. En niet veel later kunnen we ook nog een live-action versie van het verhaal van het grootorige olifantje Dumbo verwachten.