De Boskampi's

De Boskampi's

4
Arne Toonen
Thor Braun, Henry van Loon en Rene van 't Hof

De vader van Rik Boskamp is zo ongeveer de minst stoere vader die je je kunt voorstellen. Hij is boekhouder, draagt alleen grijzige kleren en houdt niet van veranderingen en sport. Nou ja, alleen van schaken. Rik zelf is ook al niet zo’n held. Hij wordt gepest en durft eigenlijk niet meer naar school.

Als Rik een maffiafilm ziet, besluit hij dat zijn leven én dat van zijn (alleenstaande) vader drastisch op de schop moet. Als zijn vader maffiabaas zou zijn, is alles vast anders. Als ze moeten verhuizen omdat zijn vader promotie maakt, is het tijd voor actie. Hij verandert zijn naam in Rikki Boskampi, draagt alleen nog maar leren jacks en donkere zonnebrillen en maakt iedereen wijs dat zijn vader bij de maffia zit. Maar dan verschijnt er ineens een échte maffiabaas ten tonele die niet blij is met zijn ‘concurrent’. Als Rikki’s oude pestkop ook weer in beeld komt, wordt het pas echt lastig.

De Boskampi’s is een verfilming van het boek van Marjon Hoffman. Dat boek is echt voor basisschoolleerlingen, maar dat is de film zeker niet. Het plot is grappig, spannend en ontroerend tegelijk. De acteurs spelen opvallend overtuigend. Vooral de saaie vader van Rik (stand-up comedian Henry van Loon) is op een onderkoelde manier heel lachwekkend. De prachtige aankleding is beslist een extra bonus, zeker als Rik het interieur van het nieuwe huis mag kiezen. Hij gaat voor zwaar over de top kitsch: gouden tafels met zeemeerminpoten, kussens met luipaardprint en bedden met ingebouwde aquaria. Zonder twijfel de beste Nederlandse film in tijden.

De Boskampi's trailer | 29 april in de bioscoop