Een tijdmachine voor de liefde

Time Freak

2
Andrew Bowler
Asa Butterfield, Sophie Turner, Skyler Gisando

Als je terug in de tijd kunt reizen, wat zou je dan anders doen? En hoe verloopt je leven als je fouten kunt terugdraaien en andere beslissingen mag nemen? Ben je dan gelukkiger of word je juist knettergek van alle dilemma’s? Dat is waar Time Freak om draait. Een interessant gegeven. Helaas levert dat geen boeiende film op.

De extreem slimme natuurkundestudent Stillman is tot over zijn oren verliefd op Debbie. Als zij het totaal onverwacht uitmaakt, stort zijn wereld in elkaar. Maar hij herpakt zichzelf snel en zet zijn geniale brein aan het werk om een tijdmachine te bouwen waarmee hij zichzelf een tweede kans in de liefde hoopt te geven.

Tijdlijn

Hij maakt een tijdlijn van alle momenten waarop hij iets verpeste bij Debbie en flitst zichzelf, samen met zijn beste vriend Evan, terug naar het moment dat hij haar voor het eerst zag. Hij beleeft het hele jaar dat hij met haar samen was opnieuw en probeert alles nét even beter te doen. Deze keer maakt hij dus wél een compliment als ze een zelfgeschreven nummer zingt. En deze keer doet hij niet jaloers als ze op een festival met een ander danst. Jammer is alleen dat zijn tijdmachine soms een beetje hapert en dat het toch nog knap lastig blijkt om altijd de goede beslissingen te nemen.

Prototype nerd

Regisseur Andrew Bowler won in 2011 een Oscar voor Beste Live Action Short Film voor Time Freak. Voor deze bioscoopversie herschreef hij het script, maar het verhaal blijkt te mager om dik anderhalf uur te boeien. Dat het terugdraaien van de tijd geen oplossing is voor een misgelopen relatie, ligt er te dik bovenop. Je wordt dan ook niet in het verhaal meegezogen. Dat komt ook door Stillman. Hij is geen enkel moment erg sympathiek en nogal op zichzelf gericht. Het laat je daarom volledig koud of hij zijn liefde terug wint of niet. Dat doet Asa Butterfield als Otis in Sex Education heel wat beter.