Filmrecensie: The Aeronauts

The Aeronauts

3.5
The Aeronauts - Amazone Studios
Tom Harper
Eddie Redmayne en Felicity Jones

Heb je genoeg van al die romantische kerstfilms die je in deze tijd van het jaar voor je kiezen krijgt? Dan zit je met The Aeronauts goed. Het is een vermakelijke avonturenfilm die makkelijk wegkijkt.

Deftige hoeden, gigantische rokken en paarden in plaats van auto’s. Vanaf het allereerste moment waan je je in de negentiende eeuw. In Londen maken wetenschapper James Glaisher (Eddie Redmayne) en ballonvaarster Amelia Wren (Felicity Jones) zich op voor een groot avontuur. Samen willen ze het hoogterecord ballonvaren verbreken, maar eenmaal in de lucht krijgen de avonturiers enorme tegenslagen te verwerken. En al snel is de vraag: komen de twee ooit weer terug op aarde?

Flashbacks

Wie verwacht naar een anderhalf uur durende ballonvaart te moeten kijken, heeft het echt mis. Terwijl James en Amelia in de lucht onderzoek doen en proberen te overleven, leer je de twee hoofdpersonen via een aantal flashbacks beter kennen. Zo kom je er bijvoorbeeld achter dat Amelia het avontuur aanvankelijk absoluut niet ziet zitten en waarom ze uiteindelijk toch meegaat. Ook zie je waarom James koste wat het kost de lucht in wil. Ondanks dat deze flashbacks voor een fijne afwisseling van land en lucht zorgen, zit je nooit echt op het puntje van je stoel. Behalve misschien als je heel erg van de ruimte houdt, want de beelden van(uit) de lucht zijn spectaculair.

Bevroren duif

Hoe overtuigend de acteurs ook zijn, het verhaal is een beetje aan de magere kant. Geen bizarre plottwist, slechteriken en nauwelijks romantiek. Ook de humor ontbreekt. Op twee scènes na, waarbij de ene keer een bevroren postduif en de andere keer twee hondjes - met parachutes, zo blijkt als ze bijna te pletter vallen - over de rand van de ballonmand worden losgelaten. Het einde van de film maakt dan weer wat goed. Want in tegenstelling tot alles wat je daarvoor hebt gezien, is het slot wel onverwacht. Grote kans dat je hierdoor van binnen toch een beetje teleurgesteld bent, maar cliché of happily ever after is het in elk geval niet. En dat zo vlak voor kerst.

The Aeronauts - Official Trailer