Filmrecensie: Dog Days

Dog Days

2.5
Dog Days
Ken Marino
Vanessa Hudgens, Eva Longoria, Nina Dobrev en Finn Wolfhard

Dik of dun, groot of klein, vrolijk of verdrietig. Net als bij mensen, zijn er natuurlijk ook honden in alle soorten en maten. In Dog Days komen ze allemaal voorbij. Maar maakt dat de film ook de moeite waard voor niet-hondenliefhebbers?

In Dog Days volg je een aantal honden en hun baasjes in Los Angeles. Het ene hondenleven is het andere niet, zo blijkt. Waar de ene viervoeter uit logeren moet omdat er thuis geen plaats is door de komst van een tweeling, raakt een andere hond zoek. Een oude man laat zijn huisdier per ongeluk weglopen, waarna een pas geadopteerd meisje ‘m vindt en mee naar huis neemt. Iets waar haar nieuwe ouders maar wat blij mee zijn, omdat het de familie wat dichter bij elkaar brengt. Ook zie je de verwende viervoeter van een tv-presentatrice, die zowel dure therapiesessies als een over de top verjaardagsfeest krijgt. Inclusief springkussen en taart met kaarsjes. Tot slot zet een barmeisje een gevonden chihuahua in om de aandacht van een knappe dierenarts te krijgen. Het is duidelijk: honden staan in deze film in de spotlights.

Geen geheel

Omdat je steeds tussen de verschillende verhalen schakelt, voelt de film niet echt als een geheel. Heel afwisselend - dat wel - maar vanaf het begin is het wachten op het moment dat alle losse eindjes samenkomen. Want wat hebben al deze mensen en hun huisdieren nou in hemelsnaam met elkaar te maken? Zonder al te veel te verklappen: eigenlijk niet zoveel. Sommige lijnen raken elkaar op een gegeven moment wel, maar een grote happy family wordt het niet. En dus kijk je naar verhalen met een iets te dun verhaallijn en een iets te voorspelbaar einde.

Vol met liefde

De opzet die Dog Days volgt, zag je eerder bij Love Actually en Valentine’s Days. Net als deze twee films, zit het verhaal ook nu vol met liefde. Niet alleen voor de harige huisdieren, ook de baasjes hebben een veelbewogen liefdesleven. Maar een waardige opvolger is deze film niet. Hoewel de blaffende beesten voor een aantal grappige en ongemakkelijke momenten zorgen, blijft buikpijn van het lachen je bespaard. Voor hondenliefhebbers zal deze romantische komedie vast een feest der herkenning zijn. Voor de rest is de bijna twee uur durende film echt wat aan de lange kant.

Dog Days trailer | 23 augustus in de bioscoop

Vond je dit interessant? Anderen lazen ook Mamma Mia! Here we go again en andere recensies.