Filmrecensie: I Still See You

I Still See You

3.5
Scott Speer
Bella Thorne, Richard Harmon en Dermot Mulroney

‘In de wereld waar de doden tussen de levenden wonen, is niets wat het lijkt.’ Het motto van I Still See You klinkt een beetje creepy, en dat is niet voor niets. De thriller met Bella Thorne in de hoofdrol is bij vlagen knap eng.

In een stad in de buurt van Chicago waar Veronica Calder (Ronnie voor vrienden) woont, is iets geks aan de hand. Tien jaar eerder is er een ramp gebeurd. In een laboratorium is toen een deeltjesversneller op hol geslagen. Door dat ongeluk is een energiestorm ontstaan waarbij een heleboel mensen om zijn gekomen. Tenminste, zo lijkt het. Maar veel van de doden zijn niet helemaal weg. Ze bestaan nog als een soort hologrammen. Ze worden remnants (restanten) genoemde. Ze kunnen niet praten en als je ze aanraakt, lossen ze weer op. Ze verschijnen altijd op dezelfde plaatsen en doen dan steeds dezelfde dingen.

De omgekomen vader van Ronnie is zo’n remnant. Hij zit elke ochtend met zijn krant en kop koffie aan de ontbijttafel. Als het ontbijt op is, glimlacht hij nog even en dan lost hij weer op.

Run!

Eigenlijk is de wereld een soort spookhuis geworden, waarbij je soms niet weet of iemand dood is of nog leeft. Dat gegeven is op zich al behoorlijk creepy. Maar in de omgeving van Ronnie gebeurt meer engs. Zo staat er ineens een geestachtige jongen in haar badkamer die keer op keer ‘run!’ op haar beslagen spiegel schrijft. Met haar verdrietige moeder kan ze daar allemaal niet over praten, maar op school vindt ze steun bij Mr. Bittner, een leraar die ze bewondert.

Niet alleen door de geestverschijning van de enge badkamer-jongen loopt de spanning op. Ook op school wordt het ineens een stuk spannender als de leuke nieuwe jongen Kirk in de klas komt. Hij komt van buiten de stad en blijkt een zogenaamde ‘waarheidsbevinder’, een groep activisten die uit wil zoeken wat er werkelijk is gebeurd bij het ongeluk. Ronnie en Kirk vinden elkaar en worden verliefd. Al te veel tijd voor verliefdheden hebben ze niet, want de twee moeten samen aan de bak om een heleboel mysteries op te lossen.

Boekverfilming

I Still See You is een verfilming van het boek Break My Heart 1000 Times van Daniel Waters. De hoofdrollen worden gespeeld door Bella Thorne en Richard Harmon, een combi die goed uitpakt. Voormalig Disney-ster Thorne heeft voor deze film haar haar pikzwart geverfd. Tijdens de première vorige week in Los Angeles trok ze vooral de aandacht van journalisten door er totaal niet gala-achtig uit te zien. De actrice droeg een mouwloos T-shirt en liet daarbij een flinke bos haar onder haar oksels zien. Of Bella een statement wilde maken met het haar, of dat ze even geen zin had om zich te scheren, werd niet duidelijk. Maar feit is dat er de dag erna meer over het okselhaar dan over de film geschreven werd.

Een opzettelijke afleidingsmanoeuvre kan dat haast niet geweest zijn, want met I Still See You is weinig mis. Het verhaal is bij vlagen verrassend, de beelden zijn mooi en de hoofdrolspelers spelen geloofwaardig. De bijrollen blijven soms wat vlak, maar liefhebbers van thrillers komen goed aan hun trekken. Er zijn genoeg schrikmomenten en onverwachte wendingen. Je wordt al snel helemaal het verhaal in gezogen.

Geen horror

De film is bij vlagen flink spannend, maar het is zeker geen horror. Qua sfeer is het een beetje te vergelijken met de Twilight-reeks. Geen zombies vol groen slijm met bijlen dus, maar meer een subtiele spanningsopbouw met donkere kamers, duistere steegjes en spooky muziek. Eng, maar niet té eng. Maar nog steeds wel fijn om in de bioscoop naast iemand te zitten bij wie je even weg kan duiken.