Filmrecensie: Leave no trace

van Vliet

Leave no trace

3
Leave no Trace
Debra Granik
Thomasin McKenzie en Ben Foster

Waar sommigen gruwelen bij de gedachte aan een kampeervakantie, leeft Tom in Leave no Trace al jaren met haar vader onder barre omstandigheden in een bos. Ze willen niet ontdekt worden, maar als dat toch gebeurt is er voor Tom geen weg meer terug.

De dertienjarige Tom en haar vader Will kamperen in de bossen van het regenachtige en koude Portland. Ze overleven met alleen het hoognodige terwijl ze continu onzichtbaar voor de buitenwereld proberen te blijven. En hier zijn ze gelukkig mee. Tot ze ontdekt worden door een hardloper, die de politie tipt. Het is geen misdaad om te zwerven, maar het is illegaal om op openbaar land te wonen. Dus vader en dochter verhuizen naar een boerderij. Langzaam begint Tom te wennen aan haar nieuwe leven. Ze maakt zelfs vrienden. Maar Will weet niet hoe snel hij hun rugzakken weer moet pakken om opnieuw de wildernis in te trekken. Alleen zal het nooit meer zo worden als vroeger nu Tom heeft geproefd van het normale leven.

Ontroerend

Leave No trace is gebaseerd op een waargebeurd verhaal van een bijzondere band tussen een vader en een dochter. Zonder dat je precies weet waarom de twee voor een leven in de wildernis hebben gekozen, wordt al snel duidelijk dat Wills trauma’s uit het verleden ermee te maken hebben. De oud-militair heeft posttraumatisch stresssyndroom waardoor het voor hem onmogelijk is om een normaal leven te leiden. Thomasin McKenzie en Ben Foster spelen hun rollen ontroerend mooi en je gelooft echt dat ze vader en dochter zijn. De worsteling met hun liefde voor elkaar en de weg die ze willen inslaan, wordt goed in beeld gebracht.

Geen hoogtepunten

Hoewel Leave No Trace alles behalve een doorsnee verhaal vertelt, is de film van tijd tot tijd behoorlijk saai. Het verhaal kabbelt voort zonder echte hoogtepunten. Voor een groot deel gaat het over hoe Tom en Will in de bossen overleven. Om te weten welke weg Tom uiteindelijk inslaat, heb je zelf ook behoorlijk wat doorzettingsvermogen nodig.