Filmrecensie Love Simon

Filmrecensie: Love, Simon

Love Simon

4.5
Filmrecensie Love Simon
Greg Berlanti
Nick Robinson, Katherine Langford, Keiynan Lonsdale, Alexandra Shipp

Simon wil zich niet langer verstoppen voor de wereld. Hij houdt van jongens, nou en? Hij moet het alleen nog even vertellen aan die wereld... Zijn coming-out levert het even hartverwarmende als hilarische Love, Simon.

Waarom is hetero de norm? Waarom zou niet iedereen uit de kast moeten komen? Homo, hetero, bi of wat dan ook? Zou het niet voor iedereen een even pijnlijk, ongemakkelijk moment moeten zijn? Die vraag stelt Simon zichzelf in Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld van Becky Albertalli, het boek dat nu verfilmd is als Love, Simon. En het levert één van de grappigste scènes in de film op als je ziet hoe zijn vrienden stuk voor stuk hakkelend aan hun ouders opbiechten dat ze hetero zijn.

Blue

De wereld mag het dan nog wel niet weten dat Simon homo is, Blue weet het wel: de jongen op wie Simon al mailend verliefd is geworden. Ze weten dat ze bij elkaar op school zitten, allebei van jongens (en Oreo’s) houden, maar daar houdt het ook wel mee op. Het wordt er allemaal nog iets ingewikkelder op als Martin, een jongen uit zijn theatergroepje, screenshots maakt van de e-mails en Simon ermee chanteert. Hij zal niks verklappen als Simon hem maar koppelt aan zijn goede vriendin Abby. Om Blue te beschermen stemt Simon in, maar moet zich daarvoor wel in onmogelijke bochten wringen. Want even simpel gezegd: Abby is nogal cool en Martin, eh..., niet.

Filmrecensie Love Simon

Humor en liefde

Uitvinden wie Blue is, zorgen dat Martin blij blijft én een manier vinden om aan zijn ouders en vrienden te vertellen dat hij op jongens valt. Simon heeft nogal wat op zijn bord. En o ja, met zijn theatergroep heeft hij ook nog een grote uitvoering. Uiteindelijk lukt bijna alles, maar absoluut niet op de manier die Simon gedacht had. Wel ontdekt hij dat meer klasgenoten het doodeng vinden om zichzelf te laten zien. En dan niet vanwege hun seksuele voorkeur, maar omdat ze bijvoorbeeld een eetstoornis hebben of problemen thuis. Dat klinkt klef en dat is het ook wel. Maar omdat alles met zoveel heerlijke humor en liefde wordt gebracht, komen de makers ermee weg en zit je van begin tot eind met een grote grijns op je gezicht. Of je nu homo, hetero, bi of wat dan ook bent.

Oreo’s

Het boek was al om te smullen en deze verfilming is nog beter. Shawn Mendes was eerst gevraagd voor de hoofdrol, maar hij kon niet. Eigenlijk maar goed ook, want Nick Robinson is een geweldige Simon en ervaren in boekverfilmingen door Everything, Everything en The 5th Wave. Zijn mailwisseling met Blue is zo slim in beeld gebracht dat je zelfs even twijfelt of het boekeind ook wel het filmeind zal zijn. De toevoeging van conrector Worth is een briljante zet en theaterdocent Albright is in de filmversie niet alleen lief en dapper, maar ook ongelooflijk grappig. Sla dus maar een groot pak Oreo’s in want deze film moet je zien, maar natuurlijk niet met popcorn.