Filmrecensie: Mamma Mia! Here We Go Again

Mamma Mia! Here We Go Again

3.5
Mamma Mia Here We Go Again
Ol Parker
Amanda Seyfried, Pierce Brosnan, Colin Firth, Lily James, Meryl Streep

Tien jaar geleden was het een gigantische hit: Mamma Mia! Niet zo gek dat de filmmakers aan de slag zijn gegaan met een vervolg. Nieuwe ABBA-hits, een nieuw verhaal en een aantal nieuwe acteurs. Het duurde wel even, maar: daar gáán we weer.

Waar het verhaal van de eerste Mamma Mia!-film heel duidelijk is (in één zin: de zoektocht van Sophie naar haar vader), heeft het vervolg een iets minder sterk plot. In Mamma Mia! Here We Go Again is moeder Donna (Meryl Streep) overleden. Dochter Sophie (Amanda Seyfried) blaast samen met een van haar mogelijke vaders Sam (Pierce Brosnan) haar hotel nieuw leven in. Ze zijn druk bezig met de voorbereiding van een groot openingsfeest. Iets wat voor beide een heleboel herinnering naar boven haalt. Ook maakt de zwangere Sophie zich zorgen: kan ze haar baby wel grootbrengen zonder de steun van haar moeder?

Twee tijden

Het verhaal gaat verder waar het gebleven was, maar is ook prima los van het eerste deel te volgen. Ook reis je terug in de tijd en zie je hoe een net afgestudeerde Donna op avontuur gaat, verschillende mannen ontmoet en op een Griekse eiland terechtkomt. De scènes uit het verleden zijn op een heel natuurlijke manier door het verhaal verweven. Groot voordeel: de sterren uit de eerste film hebben een kleiner aandeel waardoor er veel ruimte is voor nieuw talent. Behalve Lily James - die als de jonge Donna echt de sterren van de hemel speelt, zingt én danst - komen ook jonge versies van Donna’s vriendinnen en van de drie mogelijke vaders van Sophie voorbij.

Minder hits

Wie Mamma Mia! zegt, zegt ook: ABBA. Net als in de eerste film, barst het vervolg van de ABBA-nummers. Al zijn de grootste hits tien jaar geleden ook al gebruikt. Mamma Mia, Dancing Queen en I Have A Dream gaan op repeat. De rest van de nummers is wat minder spectaculair. Maar meezingen of niet, het mag de pret niet drukken. Humor, drama én romantiek. Mamma Mia! Here We Go Again is een echte feelgoodfilm. Bedenk daarbij dat het zich afspeelt op een zonovergoten Grieks eiland en een vakantiegevoel is gegarandeerd.

MAMMA MIA 2 Here We Go Again NEW Trailer (2018) Amanda Seyfried, Lily James, Movie HD

Anderen lazen ook: Mamma Mia! Here We Go Again: dit ging eraan vooraf of onze andere recensies.