Filmrecensie: Mary Shelley

Mary Shelley

3
Mary Shelley
Haifaa al-Mansour
Elle Fanning en Douglas Booth

Mary Shelley groeit op in de boekwinkel van haar vader, gaat er op haar zeventiende vandoor met een getrouwde man en raak niet veel later zwanger. Haar leven is bijna net zo bijzonder als het wereldberoemde verhaal dat ze schreef. Niet zo gek dus dat het nu is verfilmd.

Met een titel als Mary Shelley is het meteen duidelijk: het gaat om een autobiografische film. En wat voor eentje: het leven van deze Britse schrijfster was behoorlijk ongewoon. Sprookjesachtig bijna, inclusief boze stiefmoeder. Mary schrijft het liefst de hele dag spannende verhalen. Dan ontmoet ze de charmante dichter Percy Shelley en de twee worden stapelverliefd. Omdat de relatie behoorlijk gevoelig ligt - Percy is getrouwd en heeft een kind - gaan ze er samen vandoor.

Ver terug in de tijd

De film vertelt een boeiend romantisch verhaal. Af en toe met wat veel gekus en klef gedoe, maar niet saai. Het gaat van een verboden liefde naar een open relatie en dat alles in de stijl van lang geleden. Geen auto’s en social media dus, maar paard-en-wagen en liefdesbrieven. Het is alsof je in een tijdmachine bent gestapt, zo geloofwaardig ziet het eruit. Van de muziek tot de deftige kostuums: de sfeer van de film brengt je met gemak zo’n tweehonderd jaar terug in de tijd. Het is precies zoveel jaar geleden dat de schrijfster haar beroemdste roman uitbracht: Frankenstein. Het verhaal over een wetenschapper die een monster creëerde.

Waar blijft Frankenstein?

Wie denkt dat-ie meer komt te weten over Frankenstein komt bedrogen uit. Pas in het laatste deel van de film komt het beroemde boek aan bod. In een paar shotsis te zien dat Mary haar fantasieverhaal opschrijft. Geen inhoudelijke details, maar flarden van het proces. Bijvoorbeeld de strijd om het boek onder haar eigen naam uit te brengen. In 1818 was het niet voor te stellen dat een vrouw zo’n soort boek op de markt bracht. Deze struggle is heel beperkt en weggestopt in een paar scènes, terwijl het zo belangrijk is geweest voor Mary Shelley. Natuurlijk, het draait om de schrijfster, niet om haar meesterwerk. Maar het lijkt wel alsof de filmmakers er ver van wilden wegblijven. Wat er overblijft? Een prachtig liefdesverhaal.

MARY SHELLEY - TRAILER - 2018 [Nederlands ondertiteld]