Filmrecensie: A Star Is Born

A Star Is Born

4.5
A Star Is Born
Bradley Cooper
Bradley Cooper en Lady Gaga

Na hits als Born This Way, Bad Romance en Alejandro was het de afgelopen tijd rustig rondom Lady Gaga. Maar de zangeres heeft niet stil gezeten. In A Star Is Born speelt ze niet alleen de hoofdrol, ook schreef ze een paar nummers voor deze muziekfilm.

Het verhaal van A Star is Born is niet heel ingewikkeld. De beroemde countryzanger én alcoholist Jackson Maine (Bradley Cooper) reist van hot naar her voor zijn optredens. Na één van zijn shows ontdekt hij in een bar zangtalent Ally (Lady Gaga). Ze worden verliefd en Jack probeert haar in de schijnwerpers te krijgen. Dat lukt! En al snel wordt Ally populairder dan Jack. Met hem gaat het vanaf dat moment flink bergafwaarts.

Lady Gaga

Lady Gaga is niet de eerste zangeres die de stap zet naar het witte doek zet. Ook is dit niet haar eerste rol. Toch kun je nu zeggen dat er een nieuwe filmster is geboren. Het lijkt alsof de zangeres nooit anders heeft gedaan. Ze zet een geloofwaardige Ally neer. En dit keer heeft ze geen veren, vleesjurken of andere gekke outfits nodig om op te vallen. Ally staat eigenlijk niet zo te springen om in de spotlights te staan. Als Jack haar tijdens een van zijn shows het podium oproept, zie je de paniek in haar ogen. De ontwikkeling van onbekende zangeres naar popster is mooi om te zien.

Nog een ster

Eigenlijk worden er in deze film twee sterren geboren. Want Bradley Cooper maakt zijn debuut als zanger. Ga er maar aan staan, naast een wereldster als Lady Gaga. Maar de acteur houdt zich prima staande en zingt de sterren van de hemel. Cooper werkte trouwens al jaren aan dit muziekdrama. Hij speelt niet alleen een hoofdrol, maar doet ook de regie, is één van de producenten én schreef mee aan het script.

Onverwacht

Waar je bij de meeste films al aan het begin kunt raden hoe het zal aflopen, is het einde hier onverwacht. Ook is de film heel afwisselend. Het ene moment volg je het liefdesverhaal van Jack en Ally, het volgende moment is het net alsof je bij een uitverkocht concert bent. Het is zo realistisch, dat sommige nummers en optredens voor kippenvel of tranen zorgen. A Star is Born raakt precies de juiste noot.

A STAR IS BORN - Official Trailer 1