Filmrecensie: XIII van Kalvijn

Hurenkamp

Filmrecensie: XIII van Kalvijn

4
Kelvin Boerma
Kelvin Boerma, Peter De Harder, Jard Struik en Nina Warink

Niets is onmogelijk in de wereld van Kalvijn. Vorige maand nam de youtuber in een dag en een nacht een bioscoopfilm op. Met vijf vrienden, een handvol BN’ers én honderd dino’s.

‘Doe eens gek, je bent al normaal genoeg.’ Met dat motto haalt YouTube-grappenmaker en ondernemer Kalvijn de raarste stunts uit. Ook zijn nieuwste uitdaging - een bioscoopfilm binnen 24 uur opnemen - zit vol ‘knotsgekke shit’. Vijf vrienden reizen in verkleedkleding in een busje door Amsterdam. Ze spelen een Japans spel waarbij ze dertien opdrachten moeten uitvoeren. Wat volgt is een bizar verhaal met heel veel melige grappen, meer of minder geslaagde parodieën op bekende films als The Lord of the Rings, Pulp Fiction, Joker en Schindler’s List en tot slot een fantastisch optreden van Kalvijn zelf in de Ziggo Dome.

Huwelijk

Omdat de jongens niet weten welke opdrachten ze moeten uitvoeren, ontstaat een soort omgekeerde Bananasplit. Je ziet alle emoties, van verbazing en ongeloof tot regelrechte walging, over hun gezichten trekken. Zo moet Kalvijn in een snackbar een hem onbekende oude dame ten huwelijk vragen. Als hij de verlovingsring tevoorschijn haalt, stort ze plotseling met haar hoofd bewusteloos op tafel. Hijzelf én zijn vrienden die stiekem meekijken, lijken duidelijk niet te weten of dat gespeeld of echt is.

Maffe grappen

De vraag is of de improvisaties en rommeligheid van YouTube-video’s, ook anderhalf uur lang op het witte doek werken. Niet alle beelden in XIII zijn scherp, maar de maffe grappen, de lol en het enthousiasme van de acteurs maken dat allemaal goed. Bij een paar scènes zullen er zeker mensen zijn die hun wenkbrauwen optrekken. Kalvijns advies is dan ook: ‘Laat je ouders thuis. Dat is voor iedereen beter.’

Altijd op de hoogte blijven van nieuwtjes die voor kinderen interessant zijn? Volg ons via Facebook of WhatsApp of neem een proefabonnement op de krant!