Foxcatcher

Foxcatcher

4
Bennett Miller
Steve Carell, Channing Tatum, Mark Ruffalo

Geld maakt misschien niet gelukkig maar soms wel knettergek. Foxcatcher vertelt het aangrijpende en waargebeurde verhaal van de Amerikaanse multimiljardair John DuPont, die dankzij zijn rijkdom een totaal verwrongen beeld op de werkelijkheid heeft gekregen. Over hoe te veel luxe tot waanzin kan leiden.

Foxcatcher speelt aan het eind van de jaren tachtig van de vorige eeuw. De steenrijke John Du Pont (Steve Carell), erfgenaam het chemieconcern Du Pont dat groot werd met de handel in buskruit, is dol op worstelen. Niet om zelf te doen, maar om naar te kijken. En omdat hij geld genoeg heeft, verleidt hij voormalig Olympische worstelkampioen Mark (Channing Tatum) met veel geld om op zijn landgoed te komen wonen en trainen. Mark, die als sportheld een beetje in de vergetelheid is geraakt, zwicht voor dat voorstel.

Rare fratsen
Du Pont laat op zijn landgoed een compleet ingerichte trainingscentrum bouwen en stelt een compleet Olympisch worstelteam samen. Mark geniet in eerste instantie van alle luxe en vindt door John zelfs de motivatie terug om opnieuw te gaan trainen voor de Olympische Spelen van 1988 in Seoul.

Maar hoe langer hij op het landgoed woont, hoe meer hij te maken krijgt met het wisselende humeur en de rare fratsen van zijn baas. Die heerst als een wereldvreemde koning over de onderdanen op zijn landgoed. Met zo veel rijkdom hoef je je kennelijk niet aan normale beleefdheidsregels te houden. Je zorgt gewoon voor je eigen wereld, met echte mensen als decorstukken. Als zijn broer, ook worstelaar, met zijn gezin ook op het landgoed komt wonen, loopt de boel volledig uit de hand.

Duister en broeierig
Foxcatcher was dit jaar genomineerd voor maar liefst vijf Oscars, waaronder beste mannelijke hoofdrol (Steve Carell) en bijrol (Mark Ruffalo) en regisseur (Bennett Miller). Afgelopen weekend werd duidelijk dat de film in geen enkele categorie in de prijzen viel. Foxcatcher gaat daarmee de boeken is als de grote Oscarverliezer van 2014.

Best jammer, want Foxcatcher grijpt je vanaf de eerste minuut bij de keel. Zelfs als het verhaal een vrolijke kant op lijkt te gaan, hangt er steeds een ongrijpbare, ongemakkelijke spanning. Je vóelt dat er iets te gebeuren staat, maar wat? Dat die rijke DuPont niet deugt voel je aan alles, maar waar zit hem dat nou in? Die duistere, broeierige sfeer is de grote kracht van deze film. Je móet weten hoe het allemaal af gaat lopen. Het verhaal neemt je, zelfs als je niks met worstelen hebt, in de houdgreep en laat je tot de laatste moment niet meer met rust.

FOXCATCHER trailer (NL)