Het leven is hard maar Life is prachtig

Life

4
Anton Corbijn
Dane DeHaan, Robert Pattinson, Ben Kingsley

Een film van misschien wel de beste Nederlandse fotograaf ooit over misschien wel de meest legendarische acteur ooit. Met Robert Pattinson in één van de hoofdrollen. Dat kan haast niet anders dan bijzonder worden. En inderdaad: Life is een intense film vol mooie plaatjes. Door Nathalie Strijker

Life speelt zich af rond 1955. Acteur James Dean (Dane DeHaan) staat na zijn rol in East of Eden op het punt van doorbreken. Maar hij is niet van plan om zich als een ster te gedragen. En hij heeft al zeker geen zin om zich te houden aan de regels die de bazen van de filmmaatschappijen hem opdragen. Tijdens een feestje ontmoet hij de 26-jarige fotograaf Dennis Stock (Robert Pattinson). Ze hebben een klik en Stock wil dolgraag een fotoserie over Dean maken voor het bekende blad LIFE.  Ze spreken af een tijd samen op te trekken: eerst in New York, later ook bij Deans ouderlijk huis op het platteland van Indiana. Vooral de foto waarbij de acteur, gekleed in lange regenjas, nonchalant een sigaret rookt op Times Square, is later (ook in het echt) heel beroemd geworden.

Hoewel het best een rotidee is dat je als kijker James Dean aan het volgen bent in de laatste dagen van zijn leven (hij stierf jong na een verkeersongeluk), gaat de film misschien nog wel meer over de fotograaf dan over de filmster. Niet zo heel gek natuurlijk want regisseur Anton Corbijn heeft als fotograaf zelf afgelopen decennia ongeveer elke rocklegende op de foto gezet.  Life is geen film voor wie houdt van een spannend plot en veel actie. Deze film moet het juist hebben van de subtiele, rustige manier van filmen en de stemmige sfeervolle plaatjes.

Life trailer NL