Inside Out

Inside Out

5
Pete Docter
Met de stemmen van:
Diane Lane, Kyle MacLachlan, Amy Poehler en Mindy Kaling

Het klinkt misschien een beetje vreemd en misschien zelfs een tikkeltje saai. Een animatiefilm over de emoties in het hoofd van een verdrietig meisje. Kan dat wel wat zijn? Inside Out bewijst dat dat zelfs een héél erg goede en grappige film kan opleveren.

Inside Out speelt zich af in het hoofd van de elfjarige Riley. Daar bevindt zich het ‘hoofdkwartier’ van waaruit ze wordt bestuurd door haar vijf emoties: Blijdschap, Woede, Angst, Afschuw en Verdriet. Alles loopt op rolletjes in haar hersenpan, tot haar ouders op een dag besluiten om te gaan verhuizen. Riley heeft het in haar nieuwe woonplaats totaal niet naar haar zin.

Alles is er anders, en vooral stommer, dan vroeger en in haar hoofd raken de emoties helemaal van slag. Ze begint zich te verzetten tegen alles en iedereen en van het vrolijke meisje is al snel weinig meer over. Er zijn steeds minder dingen waar ze plezier in heeft en uiteindelijk is ze gewoon heel erg depressief.

Emotie-bowlingballen
Inside Out is alweer de vijftiende speelfilm van Pixar, de animatiestudio die natuurlijk wel vaker goede films over gekke onderwerpen maakt. Over kokende ratten bijvoorbeeld, (Ratatouille) of over een oude man die met ballonnen zijn huis laat wegvliegen (Up). Ondanks de vrolijke zuurstofkleurtjes en lieve animatiefiguurtjes is Inside Out misschien wel de meest volwassen film die Pixar ooit uitbracht. Het basisidee (depressie) is toch een behoorlijk serieus onderwerp. Maar gelukkig kan zelfs een loodzwaar thema toch nog een luchtige film opleveren. Inside Out is zeker niet één en al treurigheid, maar zit juist tjokvol grapjes en bijzondere vondsten.

Zo worden de herinneringen van Riley in haar hoofd bewaard als een soort bowlingballen die in een enorm diep gat gegooid worden, het onderbewuste. De kleur van die ballen hangt af van de emotie die de herinneringen oproepen. Bij Riley was de meerderheid van de ballen altijd geel, de kleur van blijdschap. Maar ineens beginnen de emotieballen van Riley blauw te kleuren. Niet best want dat is de kleur van verdriet. Als de emoties Blijdschap en Verdriet dan ook nog eens per ongeluk in Riley’s langetermijngeheugen belanden, en Woede, Angst en Afschuw de boel in de controlekamer overnemen, is het tijd voor actie en begint er een wild avontuur.

Grappig en tragisch
Inside Out is een dapper gemaakte film over een weinig voor de hand liggend onderwerp die sprankelt van de originaliteit. Binnen een paar minuten word je meegezogen in het toch vrij abstracte concept van ‘emoties op avontuur’. De manier waarop regisseur Pete Docter (ook de maker van Up) steeds sprongen maakt tussen de echte wereld van Riley en de belevenissen in haar hoofd is ontzettend knap. De balans tussen grappig en tragisch weet hij steeds precies te bewaren. Hoewel er meer dan genoeg grappige vondsten in Inside Out zitten, kom je niet helemaal vrolijk de bioscoop uit.

Het is wel een film waar je erg van gaat nadenken over hoe dat nou zit met je eigen gevoel. Ben je meestal vooral blij? Of juist vaak boos of somber? Welke emotieballen zouden bij jou winnen? En bij de mensen die je kent? Inside Out verandert de manier waarop je over somberheid en verdriet nadenkt misschien zelfs wel een beetje. En een film die dát voor elkaar krijgt, kun je eigenlijk alleen maar heel erg bijzonder noemen.

Disney•Pixar's Binnenstebuiten - Vanaf 15 juli in de bioscoop!