Jurassic World

Jurassic World

4
Colin Trevorrow
Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Ty Simpkins

De film Jurassic Park uit 1993 was één van de grootste kaskrakers ooit. De prehistorische monsters die in die film gekloond worden uit oud DNA-materiaal zorgden destijds voor een enorme hype. Met Jurassic World worden de poorten naar de dino-hel opnieuw wijd opengezet.

Jurassic World is gemaakt als vervolg op Jurassic Park en negeert daarmee voor het gemak de twee andere, veel minder succesvolle dino-films. Dit vervolg belooft wél weer een blockbuster te worden, al is het maar omdat regisseur Colin Trevorrow zich behoorlijk nauw houdt aan het basisrecept dat 22 jaar geleden door Steven Spielberg werd bedacht: een spectaculair maar dun verhaal met kinderen die worden aangevallen en nerds die alles moeten oplossen. Uiteraard in combinatie met veel gebrul en spectaculaire schrikeffecten.

De techniek heeft afgelopen twintig jaar bovendien niet stilgestaan en dus zijn de brullende 3D-dino’s van Trevorrow nóg grootser en enger dan die van Spielberg (bij deze film als producent betrokken) destijds. Size does matter, zo blijkt maar weer.

Dinopretpark
In Jurassic World speelt alles zich af rond een soort Disneyland met dino-thema. Tienduizenden mensen per dag bezoeken dat pretpark, dat aangelegd is op het eiland Isla Nublar bij Costa Rica. Vanuit treintjes en kabelbanen bekijken ze daar de, opnieuw, via oud DNA tot leven gewekte dino’s. Sommige reuzen in het park zijn zo vriendelijk dat kinderen er op kunnen rijden. In een soort dolfinarium vergapen bezoekers zich juist weer zich aan uit zee opduikende gigantische monster-mosasaurs die met het grootste gemak een in de lucht hangende haai op happen.

De bezoekerscijfers van het pretpark lopen alleen wat terug dus er is een nieuwe attractie nodig. En dus wordt er in stilte gewerkt aan een genetisch gemodificeerde hybride dino, die een gevaarlijke genencocktail combineert.

Loyale velociraptors
Natuurlijk gaat dat niet helemaal goed en moeten op een kwade dag twintigduizend onschuldige toeristen rennen voor hun leven. Onder hen de twee neefjes van de kille directrice van het park. Held van de film is de stoere trainer Owen (Chris Pratt). Dat wat Cesar Millan doet met honden, kan hij met dino’s. De dinofluisteraar moet de door hem getrainde loyale velociraptors inzetten om het killerbeest te temmen.

Het verloop van het verhaal is nogal voorspelbaar maar dat zal je tijdens het kijken een zorg zijn. De vele actiescènes vol huiveringwekkende effecten zorgen voor twee uur ademloos kijkplezier. Of om het misschien meer in stijl uit te drukken: Jurassic World laat je met kippenvel en je bek vol tanden sidderend in je bioscoopstoel zitten.

JURASSIC WORLD - OFFICIËLE TRAILER [HD]