Les Héritiers

Les Héritiers

4
Marie-Castille Mention-Schaar
Ariane Ascaride, Ahmed Dramé, Noémie Merlant

Klas 2 van het Lycée Léon Blum in Créteil, een arme buitenwijk van Parijs, staat op z’n zachts gezegd bekend als moeilijk. Ze zijn de nachtmerrie van elke leraar: brutaal, opstandig en totaal ongemotiveerd. Maar dan krijgen ze een nieuwe geschiedenisdocente, madame Guéguen. Zij weet wel raad met dit stelletje ongeregeld.

Met haar pittige boblijn en strenge brilletje is madame Guéguen het levende cliché van een pittige Franse juf. Zij laat zich niet afschrikken door deze ‘klas from hell’. Sterker nog: ze besluit de leerlingen extra uit te dagen door ze in te schrijven voor een nationale geschiedeniswedstrijd met als onderwerp ‘Kinderen en jongeren als slachtoffer van de Tweede Wereldoorlog.’ Ondanks de tegenstand van de directeur en het gebrek aan enthousiasme van de klas zelf wordt het project uiteindelijk een groot succes.

Eigen verhalen

Hoe verder de film vordert, hoe meer de focus verschuift van de klas als geheel naar de individuele leerlingen. Uiteraard blijkt iedereen zijn eigen, niet heel vrolijke, verhaal te hebben, Jamila, een vrijgevochten moslima, wordt door jongens op school bedreigd omdat ze zich te losbandig kleedt. En dus verschijnt ze ineens op school met langere rokken, wijde shirts en een haardband in (want hoofddoeken mogen niet op Franse scholen). Olivier heeft zich net tot de fanatieke islam bekeerd en wil dat iedereen hem voortaan Brahim noemt. De stoere Mélanie blijkt thuis een aan alcohol verslaafde moeder te hebben. En Camélia durft niet te vertellen dat ze Joods is.

Echt gebeurd

Les Héritiers is gebaseerd op een echt gebeurd verhaal. Regisseur Marie-Castille Mention-Schaar kreeg een brief van Ahmed Dramé. Hij vertelde daarin over een project dat hij met zijn klas had gedaan en waar hij zo onder de indruk was dat hij er eigenlijk wel een film over wilde maken. Zou Mention-Schaar daar misschien mee willen helpen? Zij besloot het scenario zelf op te pakken en vroeg Ahmed voor één van de hoofdrollen. Hij speelt Malik, een rustige jongen die graag films kijkt en maakt. Ook voor de andere jongeren-rollen zijn vooral onervaren jonge acteurs gecast. Dat pakt heel goed uit. De dynamiek in de rotklas lijkt bijna angstwekkend levensecht en regelmatig vraag je je af of je nu naar een speelfilm of een documentaire aan het kijken bent. Hoogtepunt wat dat betreft is de getuigenis van Holocaust-overlevende Léon Zyguel, die de klas vertelt over zijn ervaringen in het concentratiekamp. Zijn verhaal is echt, het is geen acteur en dat merk je aan alles. De regisseur had de klas vooraf niet verteld dat hij zou komen om de emoties en reacties zo oprecht mogelijk te laten zijn. Dat werkt. De tranen die je ziet zijn echt en de stilte na het verhaal indrukwekkend.

LES HÉRITIERS - Officiële trailer- nu in de filmtheaters