Recensie Penoza - The Final Chapter

3.5
Recensie Penoza - The Final Chapter
Diederik van Rooijen
Monic Hendrickx, Stijn Taverne, Sigrid ten Napel, Niels Gomperts
Kijkwijzer
16+

Trek Monic Hendrickx een leren jack aan en ze ís Carmen. Dat was in de tv-serie Penoza zo en nu ook in de film Penoza: The Final Chapter. Wel echt anders is de hoeveelheid bloed die er om je oren spettert.

Je stoel is nog niet eens warm als iemand een pistool op zijn eigen hoofd richt, de trekker overhaalt en je precies ziet wat dat met een mens doet. Als je dan tenminste nog je ogen open hebt. En dat is nog niets vergeleken met de scène waarin Carmen met een vork iemand lekprikt als ze zelf bijna het loodje legt. Ja, de Penoza-film heeft niet voor niets een 16+-keuring. Werd er in de serie vooral gesuggereerd dat er iemand werd omgelegd, in de film zie je het voor je neus en op een groot doek gebeuren. Niet voor tere zieltjes dus.

Veilig ver weg

Maar in Penoza is natuurlijk ook geen ruimte voor tere zieltjes. Niet in de vijf seizoenen waarin Carmen zich omhoog werkte in de georganiseerde misdaadwereld en uiteindelijk met strakke hand (en een getrokken pistool) over de drugshandel in Nederland heerst, en ook niet in deze film. Na haar dood in scène te hebben gezet, leeft ze in Canada zonder enige vorm van luxe. Wonend in een stacaravan, werkend als serveerster. Veilig ver weg van haar kinderen en kleinkinderen die ze alleen maar in gevaar zou brengen als zij weten dat hun (groot)moeder nog leeft. Want ook bij de Hollandse maffia geldt: familie gaat voor alles. Een paar fotootjes, verkreukeld van het vele kijken en verstopt achter een laatje is alles wat haar nog linkt aan haar vroegere leven.

Recensie Penoza - The Final Chapter

Drugskartel

Maar wie de trailer heeft gezien, weet het al: het verleden haalt Carmen in (iets met die vork uit het begin). De Canadese politie pakt haar op. Rechercheur Jim Leeflang, die al jaren jacht maakt op Carmen is daar als de kippen bij. Hij haalt haar terug naar Nederland om hier berecht te worden. Uitgekookt als ze is, weet Carmen te regelen dat ze eerst haar familie en natuurlijk Luther in de armen kan sluiten. Ze geniet ervan, maar weet tegelijkertijd dat haar terugkeer vol gevaar is. Hoe gevaarlijk blijkt al snel als het Mexicaanse drugskartel van zich laat horen tijdens Carmens rechtszaak. Vanuit de gevangenis moet ze onmogelijke opdrachten uitvoeren om haar gezin in leven te houden. Voor Carmen is natuurlijk niets onmogelijk en ze ontdekt dat ook haar Boortje inmiddels een grote Boris is die net als de rest van de familie prima klusjes kan opknappen voor de zaak.

Oude bekenden

Als je de serie niet hebt gezien, is Penoza: The Final Chapter zeker spannend, maar mis je natuurlijk de heerlijke herkenning die echte fans hebben met het opduiken van elke oude bekende. En dat zijn er nogal wat. De film is één lange sprint van ontsnappingen en mes-op-de-keel-situaties aan elkaar gesmeed met familiegedoe. De onbreekbare band tussen de Van Walravens is natuurlijk de basis van alles, maar die dringt zich wel heel nadrukkelijk op met een steeds terugkerende onderwaterscène en de uiteindelijke ontknoping. Maar de allerlaatste scène vol zwarte humor met de iconen Luther en Berry, maakt veel goed.

Penoza: The Final Chapter trailer (2019) | 28 november in de bioscoop