Race tegen de klok

The House With A Clock in its Walls

3
Regisseur:
Eli Roth
Jack Black, Cate Blanchett, Owen Vaccaro

Over een kleine maand is het Halloween. Met The House With A Clock in its Walls kom je daar al volop voor in de stemming. De film zit vol skeletten die uit kasten vallen, ontploffende pompoenen en onverwachte schrikmomenten.

Op het bioscoopdoek doemt een duister, regenachtig kerkhof op waar midden in de nacht heel langzaam krakend en piepend een grafkist open gaat. Er klinkt onheilspellende muziek en er glijdt langzaam een soort zombie vol rottend vlees uit het graf tevoorschijn. Zijn nagels zijn lang en smerig en zijn bedoelingen duidelijk slecht. Dan draait hij zich om en kijkt jou met bloeddoorlopen ogen grijnzend recht aan. De perfecte scène om in de Halloween-stemming te komen, niet?

Geen horror

Toch is The House With A Clock in its Walls geen horrorfilm, maar wel eentje vol magie, spanning en duisternis. Dat de film nogal eng uitpakt, is ook niet zo gek. Regisseur Eli Roth maakte eerder voornamelijk expliciete horrorfilms (onder andere Hostel en Cabin Fever). Dit keer gooit hij het alleen over een andere boeg.

Mysterieuze klok

De film gaat over Lewis die net wees geworden en bij zijn oom Jonathan en diens vriendelijke buurvrouw Zimmerman gaat wonen. Hij komt terecht in een krakend oud huis vol duistere en magische geheimen. Zo is er een mysterieus tikkende klok die niemand kan vinden maar wel nodig gevonden moet worden. Want stopt de klok met tikken dan zal de wereld vergaan. Lewis werkt zich in de nesten door in een verboden boek vol spreuken te lezen over hoe hij doden tot leven kan wekken. Hij wil daarmee indruk maken op school, maar hij wekt er vooral duistere krachten mee op. Wat volgt is een heel spannende (letterlijke) race tegen de klok. De sfeer mag dan een beetje die van Harry Potter zijn, het plot van deze boekverfilming is een stuk eenvoudiger en voorspelbaarder. The House With A Clock in its Walls is best een fijne herfstfilm, maar een klassieker zal het niet worden.