Recensie 1917: spectaculaire techniek brengt oorlog dichtbij

George Mackay, Dean-Charles Chapman
Pluspunt
Spectaculaire filmtechniek
Minpunt
Soms wel heel gruwelijke beelden

Geïnspireerd op de verhalen van zijn opa, maakte regisseur Sam Mendes de nieuwe oorlogsfilm 1917. Door de spectaculaire one-shot techniek die hij heeft gebruikt, word je echt in het verhaal gezogen.

De twee jonge Britse soldaten Blake en Schofield liggen te rusten wanneer ze orders krijgen om zich te melden bij de generaal. Die vertelt hen dat Britse troepen op de frontlinie een aanval zullen doen op Duitse loopgraven in Noord-Frankrijk. Zij denken dat de Duiters zich hebben teruggetrokken, maar de generaal weet dat dat helemaal niet het geval is. Ze zullen in de val lopen. De telefoonlijnen zijn gesaboteerd door de Duiters, dus de enige manier om ze te waarschuwen is een persoonlijk bericht. Blake en Schofield krijgen de opdracht om een brief te overhandigen en de aanval te stoppen. Daarvoor moeten ze een helse tocht door open gebied maken. Maar Blake twijfelt geen moment. Er staan namelijk 1600 levens op het spel, waaronder dat van zijn broer.

Spanning

1917 is zo gefilmd dat het lijkt alsof de film in één shot is opgenomen. Spectaculaire techniek die beelden oplevert waar je kippenvel van krijgt. Het zorgt er voor dat je echt met de jongens meereist. Geen snelle knipjes naar andere scènes maar een lange tocht door gevaarlijk gebied. Je zit als kijker continu in dezelfde spanning als de soldaten. Wat zou er achter die deur zitten? Worden ze zo onder vuur genomen? Door het sterke acteerwerk van George Mackay (Schofield) en Dean-Charles Chapman (Blake) en de bijzondere filmtechniek word je echt in het verhaal gezogen.

Gruwelijke oorlog

Bij het kijken van deze film is het fijn als je een sterke maag hebt. In 1917 komen de jongens onderweg flink wat eerder gesneuvelde soldaten tegen en door de trage manier van filmen komen de levenloze lichamen drie keer zo hard binnen. De gruwelijke beelden van ratten die daaraan vreten zijn heftig om te zien, maar wel echt een toevoeging aan het verhaal. Ze illustreren de hardheid van de oorlog.

De tocht van Blake en Schofield bestaat trouwens niet alleen uit vuurgevechten en explosies, er zijn ook momenten van rust. Dat gedeelte lijkt soms wel heel traag voorbij te gaan, maar wel fijn omdat je als kijker tijdens die momenten even opgelucht adem kunt halen.

1917 - Official Trailer [HD]