Recensie Every Day: geloofwaardig nep

Every Day

4
Every Day
Michael Sucsy
Angourie Rice en Justice Smith

Elke dag wakker worden in het lichaam van iemand anders. Nee, Every Day is niet de meest realistische film ooit. Toch neemt het liefdesverhaal - waarbij je vooraf misschien je vraagtekens zet - je helemaal mee.

Het verhaal is minder ingewikkeld dan je misschien verwacht. Een ziel, die zichzelf A noemt, neemt tijdelijk het leven van iemand anders over. Niemand weet ervan totdat A op een dag in het lichaam van Justin zit. Zijn vriendin Rhiannon ontdekt later dat hij zich niks kan herinneren van een romantische dag waarop ze samen spijbelden van school. Het wordt steeds gekker als de dagen daarna steeds iemand anders contact met haar zoekt. Al deze onbekenden weten wél van die dag af. Dan dringt langzaam tot haar door hoe de vork in de steel zit.

Estafetteteam

De gedachte van elke dag wakker worden in een ander lichaam lijkt misschien spannend. De film wordt dat alleen nooit echt. Je volgt Rhiannon en A, die dus telkens wordt gespeeld door een andere acteur of actrice. Als een goedgetraind estafetteteam, wordt de rol van A steeds doorgegeven. Door slimme herhalingen in de film, is het geen moment onduidelijk in wie de bekende onbekende zich op welk moment schuilhoudt.

Liefdesverhaal

Een eenvoudig script en overtuigend acteerwerk. Het zijn de ingrediënten waarmee dit ongeloofwaardige verhaal toch geloofwaardig wordt. Je fantasie slaat er flink van op hol en vragen als: ‘In welk lichaam zou ik zelf wel eens wakker willen worden?’ of ‘Is iedereen wie ik denk dat-ie is?’ schieten door je hoofd. Hoewel het zeker geen standaard liefdesverhaal is, draait het allemaal wel vooral om de liefde. Als je van romantiek houdt, is dit een heel bijzondere. Met als grote vraag: is Rhiannon echt zo verliefd op Justin of krijgt ze vooral vlinders van de mysterieuze A?

Every Day - Official Trailer (2018) Maria Bello, Justice Smith Romance Movie HD