Recensie nieuwe Netflix-serie: Westside

de Wit

Westside

2
James Carroll
Alexandra Key, Arika Gluck, Sean Patrick Murray
Nu te zien op Netflix

Een mooie stem, een goed uiterlijk en genoeg om over te schrijven. Negen zangers en zangeressen uit Los Angeles hebben alles mee om een ster te worden, maar toch lukt het niet. Daarom besluiten ze het in de nieuwe Netflix-serie Westside samen te proberen.

‘Dit is mijn laatste kans. Als dit niet lukt stop ik ermee’, zegt Sean, de bedenker en producer van de show. Hij zocht acht artiesten uit en samen vormen ze een dreamteam om hun American dream waar te maken. De artiesten zijn allemaal heel verschillend, maar hebben allemaal hetzelfde doel: in vijf weken een spectaculaire liveshow neerzetten.

Heftige onderwerpen

Om er voor te zorgen dat de mensen tijdens de show op de banken staan, moeten de liedjes indruk maken en dus gaan de negen artiesten keihard aan de slag. Ze krijgen workshops en leren om verhalen uit hun eigen leven te gebruiken in hun teksten. Aan inspiratie geen gebrek, want ze hebben veel meegemaakt, maar ze zijn niet gewend over zulke heftige onderwerpen te praten en dat levert nogal wat frustraties en ruzies op.

Boodschap

Door flashbacks leer je de artiesten goed kennen en dat is leuk. Allemaal willen ze niet alleen groot en bekend worden, maar ook een boodschap overbrengen met hun muziek. Dat is mooi, maar de boodschap komt niet over en daardoor blijft het oppervlakkig. Dat komt ook door de simpele liedjes en videoclips tussendoor. Die zijn mooi gemaakt en leuk om naar te kijken, maar er had meer uitgehaald kunnen worden.

Echt of nep

Westside valt in de categorie unscripted reality en wordt door Netflix zelf omschreven als een combinatie tussen MTV’s The Hills (over een groep vriendinnen in LA) en Glee (over jongeren die een koor beginnen op school). De verhaallijnen liggen vast, maar de teksten niet helemaal. De acteurs krijgen ruimte om dat zelf in te vullen en daardoor willen de makers dat je gelooft dat het echt is. Door de manier van filmen doen ze alsof je naar een documentaire over de levens van hardwerkende artiesten kijkt, maar toch voelt het als een gewone serie. Door alle drama komt de serie nep en overdreven Amerikaans over en laat je daardoor net te vaak met je ogen rollen.

Bekijk de trailer hier:

Westside | Official Trailer [HD] | Netflix