Recensie: Pacific Rim

Vera
Bosch

Pacific Rim

3
Steven S. DeKnight
John Boyega, Scott Eastwood en Rinko Kikuchi

Torenhoge robots die het tussen wolkenkrabbers opnemen tegen gigantische monsters: dat is Pacific Rim. Vijf jaar na de eerste film draait nu Uprising in de bioscoop en dat levert weer een hoop indrukwekkende vechtpartijen op.

In het eerste deel van Pacific Rim kon je zien hoe de Kaiju-monsters werden verslagen door Jaeger-robots: gigantische harnassen met wapens die worden bestuurd door twee piloten. Het is nu tien jaar later. Je maakt kennis met de tikkeltje arrogante Jaeger-piloot Jake wiens vader in het vorige deel als oorlogsheld stierf. En Amara: ook haar ouders werden gedood tijdens de Kaiju-oorlog. Als de monsters de wereld opnieuw bedreigen, kruipen zij allebei in zo’n gewapende Jaeger om de strijd aan te gaan. Dit levert veel spannende vechtscènes op waarbij de kracht en de wapens van de Jaegers sterker zijn dan ooit. Maar ook de vijand heeft de afgelopen tien jaar niet stilgezeten en komt met allerlei nieuwe trucs en wapens.

Veel losse eindjes

Met een deel drie op de planning zit Pacific Rim Uprising vol verhaallijnen die niet beantwoord of afgemaakt worden tegen het einde. Neem bijvoorbeeld de verwarrende liefdesdriehoek tussen Jake, zijn copiloot Nate en Jaegerbouwer Jules. Of de spanningen tussen Amara en haar stoere kamergenoot Victoria die geen hoogtepunt bereiken. Ondanks de losse eindjes kijkt Pacific Rim Uprising makkelijk wegkijkt.

Als je het eerste deel niet gezien hebt roept de film af en toe vragen op, maar in principe kun je dit deel prima apart bekijken van zijn voorganger. Hoewel het verhaal niet heel goed in elkaar zit, voldoet de film precies aan zijn verwachtingen: ultra-sterke robots die het tussen wolkenkrabbers opnemen tegen hun monsterlijke vijanden. En dat is precies waarom de fans van Pacific Rim een bioscoopkaartje kopen.