Recensie: Sonic the Hedgehog

Sonic

4
Jim Carrey, James Marsden
Jeff Fowler

De supersnelle blauwe egel Sonic was ooit een bijna net zo’n populair spelfiguur als Mario. In games is hij een beetje vergeten, maar hij heeft nu wel zijn eigen film. En die heeft net als Sonic zelf, veel vaart.

Sonic is een merkwaardige egel. Hij is knalblauw en draagt rode hardloopschoenen. Hij staat rechtop en kan harder rennen dan wie of wat dan ook. Hij kan zelfs tafeltennissen of honkballen tegen zichzelf, want hij rent sneller dan de bal.

Stroomstoring

Sonic is gevlucht van planeet Mobius omdat kwaadaardige wezens daar achter zijn energie aan zaten. Maar ook op aarde is er gedoe. Omdat hij hier incognito leeft, is hij behoorlijk eenzaam. Uit frustratie rent hij op een dag zó hard rondjes dat de energie die daarbij vrijkomt een stroomstoring veroorzaakt in het stadje Green Hills. Sonic krijgt de kwaadaardige Dr. Robotnik achter zich aan die uit is op zijn krachten.

Actie

Sonic mixt animatie met live-action. Dat geeft ruimt voor leuke vondsten. Als de egel teveel energie heeft, gebruikt hij bijvoorbeeld de wasmachine als tredmolen om hard te lopen. En tijdens een uit de hand gelopen bargevecht haalt hij de vechtjassen zo snel uit elkaar dat iedereen uiteindelijk vol verbazing met totaal iemand anders op de vuist gaat. Liefhebbers van snelle actie- en achtervolgingsscènes komen ook aan hun trekken. Dr. Robotniks zet de meest geavanceerde drones en voertuigen vol snufjes in om Sonic te pakken te krijgen. Met de oude Sonic-games heeft deze film trouwens weinig te maken. Dus die hoef je niet ter voorbereiding van zolder te halen.