Recensie: Taylor Swift - Miss Americana

4.5
Miss Americana
+
mooi portret van iemand die volwassen wordt in de spotlights
-
je krijgt nog steeds niet álles te zien

Taylor Swift kan niet wachten tot iedereen de Netflix-docu Miss Americana heeft gezien. Dat liet ze op Instagram weten. Tegelijkertijd is ze doodsbang voor de reacties. Niets is zo eng als je zelf kwetsbaar opstellen. Want dat is wat de zangeres doet. Tot op zekere hoogte.

Voor Miss Americana werd Taylor Swift een paar jaar gevolgd door filmmaker Lana Wilson. Zij is erbij als de zangeres nieuwe liedjes schrijft in de studio, ze vliegt mee in de privéjet van concert naar concert en is backstage als Taylor in glitterpak en met de strak gestifte rode lippen klaarstaat om een zaal vol uitzinnige Swifties een onvergetelijke avond te bezorgen. Zo’n blik achter de schermen bij een superster is altijd leuk. Of je nu fan bent of niet.

Leven voor schouderklopjes

Maar dat is niet wat Miss Americana interessant maakt. Taylor Swift gunt de kijker écht een kijkje in haar ziel. Iets wat de zangeres daarvoor niet eerder deed. Hoewel haar privéleven al jaren voer is voor de entertainmentsites, spreekt ze zich er zelf maar zelden over uit. Dat doet ze nu wel, onder meer door voor te lezen uit haar oude dagboeken. De woorden die je hoort zijn niet die van zelfverzekerde superster, maar van een onzeker meisje dat het zo graag goed wil doen. Dat leeft van de schouderklopjes die ze krijgt, maar als bij kritiek zichzelf meteen aanpast aan wie ze denkt dat mensen willen dat ze is.

Wordt er over haar geschreven dat ze zwanger lijkt, dan hongert Taylor zich uit. Dat ze daardoor aan het eind van elk optreden sterretjes ziet, neemt ze dan voor lief. Als ze van haar manager te horen krijgt dat haar album Reputation niet is genomineerd voor de Grammy Awards in 2018 vecht ze tegen haar tranen, maar zegt ze ook meteen dat ze een betere plaat gaat maken. Niemand is zo streng voor Taylor Swift als Taylor zelf.

Miss Americana | Official Trailer

Slag in het gezicht

Met die wetenschap komt het bekende VMA-incident in 2009 met Kanye West ineens heel anders binnen. Taylor won toen de prijs voor Best Female Video, een hele prestatie voor een negentienjarig meisje dat countrymuziek maakt. Tijdens haar dankspeech onderbreekt Kanye West haar bruusk door in de microfoon te roepen dat niet zij, maar Beyoncé de prijs had moeten winnen. Geen schouderklop dus maar een keiharde slag in haar gezicht. Het komt niet eens in haar op dat het boe-geroep dat uit de zaal klinkt, voor Kanye is bedoeld en niet voor haar.

TAYLOR SWIFT VMA AWARD MOMENT RUINED BY KANYE WEST

Ze moet beter doen. Maar met zoveel ogen op je gericht kun je niet iedereen behagen. Dat is waar Taylor langzaam maar zeker ook achter komt. Hoewel Taylor zich dus geregeld van haar kwetsbare kant laat zien, krijg je niet alles te zien. In de documentaire schiet je bijna net zo snel door haar hele rits bekende geliefden heen als de zangeres de afgelopen jaren zelf deed. Dat zij zelf ook aandeel had in de media-aandacht rondom die liefdes (denk aan de regisseerde foto’s van haar met de Britse acteur Tom Hiddleston) vertelt de documentaire niet. Maar dat ze ervan geleerd heeft, is wel duidelijk. Van haar huidige geliefde Joe Alwyn krijg je maar een glimp te zien.

Taylor Swift-insta

Ware stem

Na nog een incident met Kanye West (hij maakt haar uit voor leugenaar en #TaylorSwiftIsOverParty wordt trending) trekt de zangeres zich terug. Dit keer besluit ze zich niet wéér aan te passen. Ze stopt met zichzelf uithongeren, maakt zich hard voor slachtoffers van seksueel geweld nadat ze zelf door een radio-dj onder haar rok is gegrepen. Ook spreekt ze zich uit tegen het conservatieve politieke klimaat in land en maakt zich hard voor gelijke rechten voor LHBT’ers. Doodeng om zo sterk voor je eigen mening uit te komen als iedereen zo’n sterke mening over jou heeft. Maar Taylor is door schade en schande wijs geworden. Ze heeft haar ware stem gevonden. En dat is er niet alleen eentje om mee te zingen.

Miss Americana Nu op Netflix