Romcom volgens het boekje

Ja, ik wil!

4
Kees van Nieuwkerk
Elise Schaap, Martijn Lakemeier,Thijs Römer en Jeroen Spitzenberger

Een onzeker, slim meisje vol romantische ideeën over de ware liefde. Check. Een mooie, maar egoïstische man. Check. Een homo-vriend met goede adviezen. Check. En een betrouwbare, lieve jongen die op het eerste gezicht niet echt ‘dating-materiaal’ lijkt (maar dat natuurlijk toch blijkt te zijn) Check.

Ja, ik wil! is een romantische comedy volgens het boekje: twee mensen ontmoeten elkaar maar krijgen, ondanks dat het publiek meteen ziet dat ze bij elkaar passen, niet direct een romantische relatie. Als ze op een bepaald moment, na verschillende komische scènes, van elkaar gescheiden worden, beseft de een of allebei dat ze toch perfect voor elkaar zijn. Het duurt dan echter nog een aantal scènes voordat ze elkaar weer ontmoeten, om ‘eind goed al goed’ een relatie te beginnen, samen gelukkig te worden of zelfs direct te trouwen.

Koets met witte paarden
Roos (Elise Schaap) is net aan de kant gezet door haar vriend Pieter omdat ze niet spannend genoeg in bed zou zijn. Ze stort zich op haar werk als wetenschappelijk onderzoekster naar het liefdesleven van krabben. ’s Avonds kijkt ze in haar eentje afleveringen van Friends en blijft ze dromen over de romantische bruiloft die ze ooit hoop te beleven. Ze weet precies hoe ze het hebben wil. Met bruidsmeisjes, een koets met witte paarden en haar eigen hond die de ringen brengt. Het enige dat nog in het plaatje ontbreekt, is een man.

Intussen wordt Roos wel steeds uitgenodigd op bruiloften van anderen. Heel confronterend want ze heeft zelf niet eens een date om mee te nemen. Nood breekt wet en dus vraagt ze haar tien jaar jongere stagiair Daan (Martijn Lakemeier) om met haar mee te gaan. Maar dan ontmoet ze een aantrekkelijk arts, die ook nog eens Jacob heet. Zou hij dan eindelijk de Ware zijn?

Plaatsvervangende schaamte
De film zit vol momenten waarop je van plaatsvervangende schaamte liefst onder je bioscoopstoel zou willen kruipen. Als Roos schaamteloos hard en vals meezingt met een nummer, totdat ze erachter komt dan haar potentiële date vlak naast haar staat bijvoorbeeld. Of als ze een vreugdedansje maakt op haar bed als haar kersverse minnaar net is vertrokken (maar net even terugkomt omdat hij iets vergeten is). De beste rol van de film is zonder twijfel die van Daan. Martijn Lakemeier ken je misschien uit Oorlogswinter of uit Lover of Loser. Inmiddels is hij zo oud dat hij ook (min of meer) serieuze volwassen rollen kan spelen. En dat doet hij heel verfrissend en overtuigend. En zijn twinkelogen en stiekeme glimlach kún je haast niet anders dan schattig vinden.

Verwacht bij Ja, ik wil! geen ingewikkelde verhaallijnen maar ga uit van gewoon een lekker ongecompliceerde avond uit. Liefst met vriendinnen, want Ja, ik wil! is wel een typische vrouwenfilm. De film kan de vergelijking met geslaagde voorgangers in het genre als Pak van m’n Hart en Alles is Liefde prima doorstaan. Fijn in balans, goed voor een lach en een traan en met veel momenten van vage herkenning. Precies zoals een goede romantische komedie bedoeld is dus.

Ja, ik wil! Trailer NL