J.Kessels

Sigaretten, bier en vette frikandellen

J.Kessels

2.5
Erik de Bruyn
Frank Lammers en Fedja van Huet

Een grappig boek hoeft niet per se een hilarische film op te leveren. J.Kessels, oorspronkelijk een boek van P F. Thomése, zorgt op z’n best voor zo nu en dan een glimlachje. Verder blijft vooral de ranzigheid hangen.

Frank Lammers (die je eigenlijk alleen nog maar kunt zien als de vader uit de Jumbo-reclame) speelt in deze roadmovie de rol van detective J. Kessels. Samen met schrijver Frans Thomése (Fedja van Huêt) trekt hij in een oude roestbak van Brabant naar het Duitse Hamburg, om daar op zoek te gaan naar een spoorloos verdwenen frikandellenhandelaar. De twee reisgenoten zijn nogal elkaars tegenpolen. Kessels is een ruig oermens dat niets liever doet dan grommen en zuipen. Thomése is meer een intellectueel watje, een schrijver die worstelt met een writer’s block.

Verschaald bier

De hele film speelt zich af in een sfeer van verschaald bier, vette frikandellen en heel veel sigarettenrook. De setting is zo ranzig dat je regelmatig de neiging hebt om even aan je eigen trui te ruiken of jij soms zo naar frituurvet stinkt. Het verhaal heeft verder niet heel veel om het lijf. De schrijver hoopt eindelijk af te rekenen met een vernederende jeugdherinnering waarbij zijn kruis vol ketchup gespoten werd. En de ruwe bolster Kessels blijkt natuurlijk ook zijn zwakheden te hebben. Zo smelt hij van zoetsappige countrynummers. Allemaal geen plotwendingen die je nog lang bij zullen blijven. Maak niet de fout dat je deze film gaat kijken zodat je voor je lijst het boek niet hoeft te lezen. Het verhaal en sfeer zijn zo anders dat je onmiddellijk door de mand zou vallen.

Trailer J KESSELS