Tuinkabouters als superhelden

Sherlock Gnomes

3
Steve Pink
Met de stemmen van:
James McAvoy, Emily Blunt, Johnny Depp

Twee tuinkabouters ( gnomes in het Engels) verslaan samen met een beroemde detective een slechterik en leven nog lang en gelukkig. In het kort is dat het verhaal van de animatiefilm Sherlock Gnomes. Dat klinkt als een sprookje maar is het ook leuk om anderhalf uur naar te kijken?

Sherlock Gnomes is een vervolg op de film Gnomeo & Juliet uit 2011. Dat was een tuinkabouterversie van het beroemde stuk van Shakepeare. Het idee van bekende verhalen met tuinkabouters in de hoofdrol is best origineel en levert genoeg grappige momenten op. Zoals die waarop de kabouters ineens stokstijf stilstaan (net zoals het speelgoed in Toy Story) als er mensen aankomen. Ook de rammelende servies-achtige geluidjes die de kabouters maken als ze rennen of elkaar een klap geven, blijven leuk.

In dit vervolg zijn de tuinkabouters Gnomeo en Juliet samen met al hun vrienden verhuisd naar Londen. Daar komen ze er al snel achter dat er gevaar dreigt. Iemand ontvoert en vermorzelt tuinkabouters. Samen met de beroemde Britse detective Sherlock Gnomes en zijn assistent Watson gaan ze op zoek naar de dader. Uiteraard volgt er een doldwaze speurtocht met veel achtervolgingen en misverstanden.

Meer actieheld dan kabouter

Het verhaal verloopt nogal voorspelbaar en is daardoor wat minder geslaagd. Als je de beroemde boeken- en filmdetective Sherlock Holmes niet kent, snap je er in het begin weinig van. De hoofdpersonen zijn in deze film, anders dan in de eerste, ook meer actiehelden dan tuinkabouters. En dat is jammer want het was juist zo lief om te zien hoe ze hun eigenaars een plezier deden door in het geniep het gras te maaien en de planten te sproeien. Dát maakt kabouters speciaal, niet dat ze hard kunnen rennen tijdens achtervolgingen.

Gnome Alone

Dit deel maakt wel nieuwsgierig naar nog een vervolg. Hoe gaat deel drie heten: Indiana Gnomes of Gnome Alone? Wij hopen op Game of Gnomes!