Recensie van The Umbrella Academy

The Umbrella Academy: raar superheldenverhaal

The Umbrella Academy

4.5
Recensie van The Umbrella Academy
Jeremy Slater
Ellen Page, Tom Hopper, Robert Sheehan, Aidan Gallagher, Mary J. Blige

Een pratende chimpansee als butler, een robotmoeder die elke nacht aan de oplader moet en twee tijdreizende huurmoordenaars. Raar? Nogal! Maar het maakt de nieuwe superheldenserie The Umbrella Academy ook heel verslavend.

De serie start met een flashback naar een Russisch zwembad waar het ene moment een meisje nog rustig kletsend (en heel belangrijk: niet zwanger) aan de kant zit en even later met een uitpuilende buik in het roodkleurende water ligt te bevallen. Bizar? Niet bizar genoeg! Want op diezelfde dag in 1989 krijgen ook nog 42 andere vrouwen een baby terwijl ze ’s ochtends niet zwanger opstonden. Zeven van deze kinderen met superkrachten worden geadopteerd door de mysterieuze miljardair en uitvinder Sir Reginald Hargreeves, die hen wil trainen om (en dat is weer een stuk minder raar in een superheldenserie) de wereld te redden. Hij noemt ze bij hun nummer in plaats van hun naam, laat een paraplu-tattoo op hun arm zetten en kneedt ze tot jonge superhelden inclusief oogmasker en schooluniform: The Umbrella Academy.

Praten met de doden

Als Hargreeves jaren later sterft, komen de uit elkaar gegroeide superhelden weer bij elkaar in hun oude huis waar nu alleen nog Pogo, de pratende aap, en hun robotmoeder wonen. De zeven zijn inmiddels volwassen en hebben allemaal zo hun eigen problemen. Nummer 1, Luther, moet nogal van ver komen aangezien hij de laatste vier jaar op de maan woonde. Bijzonder? Mwah... over dat feit verbaas je je nauwelijks omdat je alleen maar bezig bent met de enorme afmetingen van alles wat onder zijn hoofd zit. Nummer 4, Klaus, verdooft zich non-stop met drank en drugs om uit alle macht zijn superkracht die hij verafschuwt te onderdrukken: praten met de doden. Hoewel een praatje met Hargreeves over zijn eigen mysterieuze dood nu wel zou uitkomen... Tijdens zijn nuchtere momenten ontmoet je nummer 6, Ben, die inmiddels overleden is maar via Klaus heel slim toch een rol heeft in de serie. En dan heb je nog nummer 2, Diego, die alles kan met een mes, en nummer 3, Allison, die alles wat ze zegt waarheid kan laten worden.

Tijdreizen

Blijven over nummer 5 en nummer 7, de twee sleutelfiguren in de serie. Nummer 7, Vanya, is het buitenbeentje, die ene zonder bijzondere krachten die nooit mee op missie mocht. En ook nu valt ze overal buiten. Helemaal als blijkt dat er een apocalyps dreigt die over acht dagen de hele wereld zal verwoesten. Veel te gevaarlijk natuurlijk voor iemand zonder superkrachten. Of zou ze toch... De einde-van-de-wereld-voorspelling horen ze van nummer 5, de slimste van het stel en de enige zonder naam die al heel jong van huis wegliep om te kunnen tijdreizen. Hoppend door de tijd ontdekt hij dat de wereld vergaat, maar zit hij jaren vast in die troosteloze toekomst met alleen een etalagepop om tegen te praten. Als het hem eindelijk lukt terug te keren, is hij net zo oud als zijn broers en zussen, maar heeft hij door een klein tijdreisrekenfoutje, oeps, nog steeds een kinderlichaam. Hij heeft een plan om de apocalypse te voorkomen, maar gaat dat lukken met twee gemaskerde huurmoordenaars op zijn hielen die iedereen doodschieten die dreigt de tijdlijn te verstoren?

Heerlijke mix

The Umbrella Academy is een heerlijke chaotische mix van vertrouwde superheldenserie-ingrediënten, bizarre personages, maffe tijdreis-gadgets, gitzwarte humor, een flinke dosis bruut geweld en grappige dancebreaks op toepasselijke hits. Een vreemde combi die heel goed werkt en toch zo menselijk is dat je meeleeft met iedereen en je onmogelijk kunt stoppen met kijken. De serie is gebaseerd op een Amerikaanse stripserie van Gabriel Bà en Gerard Way die nog een heel stuk vreemder is, maar het is eigenlijk alleen maar spannender en verrassender als je die niet kent. Dan blijf je gissen wat er nou precies aan de hand is met nummer 7 en is het nogal een verrassing als eindelijk dat shirt van nummer 1 uitgaat...

The Umbrella Academy, vanaf vandaag staat het eerste, tiendelige seizoen op Netflix.

The Umbrella Academy | Eerste indruk [HD] | Netflix