Wandelen door het Amsterdam van 1900

Publieke Werken

4
Joram Lürsen
Gijs Scholten van Aschat, Jacob Derwig en Rifka Lodeizen

Iedereen die in Amsterdam het Centraal Station uit loopt, ziet meteen het statige Victoriahotel aan de kop van het Damrak voor zich op doemen. Als je goed kijkt, zie je dat er in de gevel twee oude huisjes verwerkt zitten. Hoe dat komt, weet je na het zien van de film Publieke Werken precies.

Publieke Werken gaat over twee neven die allebei in een positie komen waar ze zich maar lastig uit kunnen redden. Het is 1888 en Amsterdam is enorm booming. Het Centraal Station is in aanbouw en de hele omgeving moet op de schop. Ook het huisje van vioolbouwer Walter Vedder (Gijs Scholten van Aschat) moet het veld ruimen en plaats maken voor het deftige Victoria Hotel. Vedder ziet een kans om rijk te worden. De hoteleigenaren willen zijn huis opkopen voor twintigduizend gulden, gigantisch veel geld in die tijd. Vedder schuift het bod terzijde en vraagt doodleuk vijftigduizend. In de volle overtuiging dat ze niet anders kunnen dan hem uiteindelijk betalen.

Arme turfstekers

Zijn neef Chris Anijs (Jabob Derwig), apotheker in Hoogeveen, heeft zich intussen door een medische misser flink in de nesten gewerkt en zoekt een uitweg. Als hij hoort dat zijn neef op het punt staat schatrijk te worden, stelt hij hem voor geld te lenen aan een groep straatarme Drentse turfstekers die naar Amerika willen emigreren. De sociaal voelende Vedder vindt het een goed plan. Hij kan zo aan de ene kant mensen helpen en ook nog een beetje extra verdienen aan de rente die ze later moeten betalen.  De turfstekers beginnen intens gelukkig met het voorbereiden van hun grote reis. Er is alleen een klein probleem: Vedder heeft het geld nog niet.

Dure film

Publieke Werken is een verfilming van het gelijknamige boek van Thomas Rosenboom. De schrijver had dik vijfhonderd pagina’s nodig voor het verhaal, regisseur Joram Lürsen (Alles is Liefde en Alles is Familie) bracht het terug tot twee uur film. Een hele prestatie, zeker omdat het best ingewikkelde oorspronkelijke verhaal grotendeels overeind blijft.

De film heeft 6,2 miljoen euro gekost en dat is voor een Nederlandse productie waanzinnig veel geld. Een flink deel van het budget ging naar het bouwen van levensechte sets van Amsterdamse straten. Gecombineerd met 3D- computerbeelden, bijvoorbeeld van de bouw van het Amsterdamse station, slaagt de film er heel goed in het Amsterdam (én Hoogeveen en zelfs New York) van rond 1900 tot leven te wekken.

Historische achtergrond

Publieke werken vertelt een prachtig verhaal tegen een historische achtergrond. Was het boek al één van de hoogtepunten in de Nederlandse literatuur, deze filmversie doet daar beslist niet voor onder. Het is de beste Nederlandse film sinds tijden en gegarandeerd Gouden Kalf-materiaal. Al is het maar omdat je na het zien ervan nooit meer het Amsterdamse Centraal Station uit kunt lopen zonder éven aan het verhaal van de vioolbouwer te denken.