Voor:
Pc, PS4, Xbox One
Rating:
18+
€60

Bij Far Cry denk je al snel aan geweren en explosies. In Far Cry Primal zijn die vervangen voor knuppels en speren. De game speelt zich namelijk af in de prehistorie.

Het is 10.000 vóór Christus. Europa is nog een en al ongerepte natuur en wordt bewoond door verschillende stammen. Jij speelt als Takkar, lid van de Wenja-stam. Door een mislukte aanval op een mammoet valt de groep uiteen. Samen met Sayla probeer je een dorp te bouwen en de Wenja te herenigen. Door het verkennen van de omgeving kom je andere Wenja tegen die je probeert te overtuigen om in het dorp te komen wonen. De meesten brengen kennis met zich mee waar jij gebruik van kunt maken. Zo weet de een hoe je een sterkere boog maakt en de ander hoe je makkelijker handige planten kunt vinden. Hard nodig om het overleven in de wildernis.

Gevaar uit alle hoeken
Het dorp is een rustige en veilige plek. Toch breng je in Far Cry Primal de meeste tijd buiten het dorp door om te jagen en materialen te verzamelen. Dit is waar Primal  zich het meest onderscheidt van de andere games in de serie. De omgevingen zijn levendiger dan ooit: elke paar stappen kom je wel een dier tegen. Dit kan een onschuldig hert zijn, maar ook een sabeltandtijger. Jezelf verdedigen met de primitieve wapens die je tot je beschikking hebt, is niet makkelijk. Je bent dus constant op je hoede. Alsof dat nog niet lastig genoeg is, kom je ook nog leden van vijandige stammen tegen. De vechtpartijen die dan ontstaan zijn aan de bloederige kant. De game heeft het 18+ label dan ook met een goede reden, maar het geweld in Primal is niet heftiger dan de andere Far Cry-games

Om je te helpen overleven in de wildernis, kun je dieren temmen zodat ze aan jouw kant staan. Je begint met wilde honden en dassen maar hoe verder je in de game komt hoe groter de dieren zijn die je gehoorzamen. Zo kun je bijvoorbeeld een leeuw voor je laten vechten of op de rug van een mammoet rijden. Helaas doen de dieren niet altijd wat je wil. Zo kan er een spontaan de vijanden bestormen die jij net aan het besluipen was en daarmee je positie verraden.

Variatie op goed recept
Far Cry Primal lijkt in veel opzichten op de andere games uit deze serie. Opnieuw volbreng je missies om het verhaal voort te zetten en verover je in de tussentijd allerlei kampen van de vijand om je territorium uit te breiden. Primal voegt genoeg toe aan deze formule. De primitieve wapens en de focus op het jagen en temmen van dieren maken de game uniek. Los van de soms wat stijve animaties van de dieren, ziet de game er prachtig uit. Een aanrader: niet alleen voor fans van de serie.