Recensie: Need for Speed Payback

Ontwikkelaar:
Electronic Arts
Voor:
pc, Xbox One, PS4
€ 60

In Need for Speed Payback draait alles om straatracen. Compleet met achtervolgingen, inhaalacties en botsingen. Een hoop spectakel dus. Alleen heb jij daar weinig invloed op.

‘The House always wins.’ Dat hoor je in deze game steeds opnieuw. Het spel draait om een groep straatracers uit Fortune Valley, genaamd The House. Door deelnemers om te kopen, vervalst de bende wedstrijden en zo strijken ze veel geld op. Je speelt afwisselend met straatracers Tyler, Mac en Jess. Hoewel zij het ook niet zo nauw nemen met de regels van de wet moeten ze van valsspelers niets hebben. De drie willen dan ook met de bende afrekenen. Dat klinkt spannend. Alleen is dat het niet. Dat komt vooral door de verschrikkelijke tussenfilmpjes waarin slecht wordt geacteerd en je de ene na de andere clichétekst voorbij hoort komen.

Onderbrekingen

Die filmpjes zijn dus even doorbijten maar daarna kun je wel helemaal los gaan met racen. Dat is leuk om te doen. De besturing is fijn en de omgevingen zitten vol scherpe bochten. Helaas kun je het verhaal ook dan niet helemaal achter je laten. De races maken er onderdeel vanuit. Zo moet je bijvoorbeeld een vrachtwagen inhalen en een auto van The House eruit stelen. Klinkt leuk, maar regelmatig onderbreekt de game de actie en neemt het alle controle over. Heb je die vrachtwagen bijvoorbeeld ingehaald, dan zie je in een filmpje de personages de auto eruit stelen. De politieachtervolgingen hebben een zelfde soort probleem. Het rijden zelf is leuk en de botsingen zien er spectaculair uit, maar je mag helaas niet zelf bepalen waar je heen rijdt. Er is altijd een vastgestelde route die je moet volgen. Om de politie af te schudden hoef je die alleen maar af te rijden. Alleen de tijdslimiet zorgt voor nog een klein beetje spanning.

Traditie

Geheel volgens Need for Speed-traditie kun je in Payback de buitenkant van je auto helemaal aan je wensen aanpassen. De kleur, de spoiler, de wielen, noem maar op: het kan allemaal anders. Dat is even leuk en tijdrovend als altijd. Dat geldt alleen niet voor de aanpassingen onder de motorkap. Daar hebben de makers namelijk een bizar systeem voor bedacht. Je past je auto niet aan met onderdelen, maar met een soort speelkaarten. Die krijg je willekeurig aan het einde van een race. Of je kunt ze kopen van een winkel die er willekeurig een paar aanbiedt. Wat de eigenschappen van je auto zijn, wordt dus door geluk bepaalt. Dat is opnieuw een manier waarop de game je vrijheid tijdens het spelen belemmert. Need for Speed heeft altijd al goede en minder goede delen gehad. Payback hoort helaas tot de laatste categorie. Er gebeurt van alles, maar je speelt er niet echt een rol in. Zonde, want áls de game je loslaat gaan, dan is er veel lol aan te beleven.

+ fijne besturing maar... vaak mag je niks besturen
- kaarten voor aanpassen auto
- vaste routes