Recensie: Star Wars Battlefront 2

Ontwikkelaar:
Electronic Arts
Voor:
pc, Xbox One, Ps4
€60

In Battlefront 2 duik je nog dieper de wereld van Star Wars in. Op alle fronten krijg je meer dan in het vorige deel: meer omgevingen, meer spelmodi, meer wapens. Maar helaas ook meer frustratie.

Star Wars Battlefront was een prachtig maar karig schietspel. Er miste een hoop, waaronder een verhaalmodus. Dat is in dit tweede deel toegevoegd. Het verhaal is leuk om te volgen en zit vol prachtige tussenfilmpjes . Het grootste pluspunt aan dit spel is de variatie in levels. Zo sluip je het ene moment door een futuristische stad en loop je het volgende met een lichtzwaard over rotskliffen. Of je belandt in een gigantisch gevecht tussen tientallen ruimteschepen. Voor Star Wars-fans is het een feest van herkenning: bijna alle bekende personages, wapens en ruimteschepen komen voorbij. De game ziet er ongelofelijk goed uit en het geluid is helemaal indrukwekkend. Het schieten van een laser blaster en het zoeven van een tie fighter is heel nauwkeurig overgenomen uit de films.

Samen sterker

Naast de verhaalmodus is er ook de arcademodus die bestaat uit verschillende losse levels. Het zijn extra uitdagingen waarin je bijvoorbeeld binnen de tijd een bepaald aantal vijanden moet verslaan. Een leuke extra! Je kunt hierin ook met z’n tweeën via de splitscreen spelen. Tenminste, als je een Playstation of Xbox hebt. Op de pc ontbreekt deze optie en dat is jammer. De verveling slaat dan sneller toe. De online multiplayermodus vormt het grootste deel van Battlefront 2. Daarin voer je verschillende soorten gevechten uit. Tegen ruimteschepen, bekende personages of complete teams. Die laatste gevechten zijn het meest spectaculair. De omgevingen zijn gigantisch en het voelt ook echt alsof je op een groot slagveld meedoet. Net als in de films gaat het geweld gepaard met weinig bloed en andere gruwelijkheden. Daarom heeft de game geen 18+, maar een 16+ label.

Battlefront 2

Ophef

Kijk je al een tijdje uit naar Star Wars Battlefront 2 dan is de ophef over deze game je vast niet ontgaan. Er zijn verrassingsdoosjes aan het spel toegevoegd. Daarin zitten verbeteringen voor je personage die je in online gevechten kunt gebruiken. Om die vrij te spelen moet je wekenlang vechten. Of je koopt zo’n doosje voor echt geld. Dat leverde Electronic Arts de meest duimen omlaag op Reddit op én onderzoeken in verschillende landen. Er wordt uitgezocht of die doosjes een vorm van gokken zijn. De optie om echt geld uit geven is inmiddels teruggedraaid maar de doosjes zitten nog steeds in het spel. Je kunt ze nu alleen met nepgeld kopen dat je verdient door te spelen. Wanneer je wat vrijspeelt, is dus nog steeds compleet willekeurig en bovendien zijn de menu’s verschrikkelijk verwarrend. Een puinhoop dus. Dat is zonde, want de hebberigheid van de uitgever zorgt hierdoor voor het grootste minpunt van het hele spel.

+ veel verschillende spelmodi
+ prachtig nagemaakt van de films
- een splitscreen op de pc