Ontwerper:
Brendan Greene
Platforms:
Xbox One, Android, iOS, Microsoft Windows

Playerunknown’s Battlegrounds mag dan een ingewikkelde naam hebben, het idee van de game is simpel. Van de honderd deelnemers moet je zorgen dat je de enige overlevende bent.

Dat doe je door voorwerpen te sprokkelen en op het juiste moment dekking te zoeken, moet je het zo lang mogelijk zien vol te houden. Dat is vaak bloedstollend spannend.

Playerunknown’s Battlegrounds is verreweg de populairste game van dit moment. Miljoenen mensen speelden het spel al, zelfs toen het nog niet af was. Inmiddels is dat wel het geval. Tenminste, volgens de maker. Er zitten nog genoeg foutjes in maar die maken het spel niet minder leuk om te spelen.

Ronddolen

Elk potje begint precies hetzelfde. Je zit met 99 andere spelers in een vliegtuig. Op elk moment kun je ervoor kiezen om eruit te springen. Meteen moet je tactisch nadenken. Waar wil je heen parachuteren? Land je in de buurt van een stad? Of liever in het bos eromheen? Ben je eenmaal geland, dan moet je als een gek op zoek naar spullen. Wapens, kleding en bepantsering: het kan allemaal goed van pas komen. Zodra je iemand anders tegenkomt, is het een strijd van leven of dood. Ben je als laatste over, dan heb je gewonnen.

Dit spel heeft twee omgevingen: op Erangel vind je veel bomen en rivieren terwijl Miramar juist een uitgestrekte woestijn heeft en veel industrie. Jammer is dat je niet zelf kunt kiezen waar je terechtkomt. Het speelveld is gigantisch waardoor je elk potje op nieuwe plekken komt. Die liggen bezaaid met verschillende voorwerpen. Vaak liggen die binnen. Meestal geldt: hoe groter het gebouw, hoe groter de wapens die er liggen. Toch is het niet altijd handig om direct opzoek te gaan naar het grootste gebouw. Daar kom je natuurlijk ook de meeste tegenstanders tegen. En die willen je maar wat graag en kopje kleiner maken. Daar vloeit wat bloed bij - vandaar het 16+ label - maar heftig is deze game zeker niet. Je tot het einde van het potje verstoppen is geen optie. De game dwingt iedereen namelijk in een steeds kleiner gebied te spelen. Ben je daarbuiten, dan loopt je levensbalk langzaam leeg. Je moet dus blijven bewegen om in leven te blijven.

Xbox vs Pc

Playerunknowns Battleground is zeker geen perfect game. Het spel ziet er niet perse mooi uit, er is geen verhaallijn en maar één spelmodus. En toch is elk potje leuk. De spanningsopbouw en het constante gevaar dat op de loer ligt zorgen ervoor dat het geen moment saai is. De makers werken nog aan uitbreidingen maar nu al is het spel een aanrader. Als je ‘m op de pc speelt tenminste. Dan loopt alles soepel en zijn de menu’s overzichtelijk. De Xbox-versie heeft veel last van haperingen. Het grootste probleem is de besturing. De game reageert traag op het indrukken van de knoppen. Precies mikken om iemand in de verte te raken kun je dus wel vergeten.

+ bloedstollend spannend
+ grote omgevingen…
- ... al zijn dat er wel maar twee