GRIMM
Choreografie en regie:
Ernst Meisner en Marco Gerris
Muziek:
Scanner (Robin Rimbaud)

Waarom kiezen tussen klassiek en hiphop als het ook allebei kan? Dat moeten de makers van GRIMM hebben gedacht. Het resultaat? Een spectaculaire dansvoorstelling waarbij je ogen tekort komt.

Het verhaal begint met de broers Jack en Will die van hun moeder moeten stoppen met gamen. Zij vindt het namelijk niet zo gezond dat de jongens de hele tijd naar een scherm zitten te staren. Het is datzelfde scherm waardoor ze niet veel later in een sprookjeswereld belanden. Roodkapje, Sneeuwwitje, Assepoester, Doornroosje een paar prinsen, dwergen, een wolf én een boze heks. Allerlei bekende sprookjesfiguren komen voorbij in de nieuwe wereld van Jack en Will.

Sierlijke sprongen

Van van tv-programma’s als Dance, Dance, Danceen So You Think You Can Dance? Dan is GRIMM echt iets voor jou. Pirouettes en sierlijke sprongen in de lucht: de klassieke dansers vliegen van de ene naar de andere kant. Waar vooral de prinsen en prinsessen het klassieke deel verzorgen, zijn het de dwergen en de slechteriken (zoals de wolf en de heks) die aan hiphop doen. Met die dansstijlen door elkaar verwacht je misschien dat het rommelig wordt maar niets is minder waar. Juist omdat de dansers niet allemaal hetzelfde doen is er overal iets (anders) te zien. Dus of je nou van klassiek houdt of juist niet, er is aan elke dansliefhebber gedacht. Er komt zelfs een stukje acrobatiek in voor met Rapunzel die in de gordijnen hangt.

Het waait in het bos

Het decor is indrukwekkend. Er staan geen grote decorstukken op het toneel, want die zouden alleen maar in de weg staan op een podium waar overal wordt gedanst. Nee, alle verschillende plekken in het verhaal worden gecreëerd met behulp van een groot scherm met bewegende beelden. Verschijnen er bijvoorbeeld bomen met bewegende takken dan heb je meteen het gevoel in een echt bos te zijn. Hetzelfde is gedaan met de balzaal van het paleis en de keuken van de boze heks. De bewegende beelden op de achtergrond brengen je in no-time op de juiste plek. En niet alleen het decor, ook de muziek heeft een belangrijke rol in de voorstelling. Omdat er helemaal niet wordt gesproken en gezongen, is het vooral aan de muziek te merken of het verhaal spannend wordt of niet.

Grappige dwergen

GRIMM is spectaculair en spannend maar er valt ook wat te lachen. Vooral op de momenten dat de dwergen in actie zijn. De één valt continu in slaap en de ander is ontzettend onhandig: precies zoals we de dwergen kennen uit het sprookje van Sneeuwwitje. Zelf heeft Sneeuwwitje de lachers ook op haar hand. De jaloerse prinses zit achter een prins aan die juist weer smoorverliefd is op Assepoester. Een leuke en duidelijke verhaallijn maar er zijn ook stukken die lastiger te volgen zijn. Zoals de heks die de macht probeert te krijgen en daarvoor vier prinsen en prinsessen aan elkaar moet koppelen. Vooral in het eerste deel, zou een beetje uitleg niet misstaan. Toch staat de voorstelling als een huis en ga je als bezoeker swingend naar huis.

GRIMM is tot eind mei te zien in theaters door heel Nederland.