Jelle credit Instagram

Jelly: 'Het is geen shout-out van PewDiePie'

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Maartje
Dammers

Wat The Avengers zijn voor Marvel, moet Revelmode worden voor YouTube. Het netwerk van de nummer-1-YouTuber van de wereld PewDiePie is een feit. Tussen zijn acht superhelden zitten ook twee Nederlandse namen: Kwebbelkop en Jelly. Hoe zijn die daar verzeild geraakt?

Volgens Jelle van Vucht (Jelly - 2,7 miljoen abonnees) is het antwoord op die vraag simpel. ‘Maker Studios - het bedrijf waar PewDiePie mee werkt - zag ons op een YouTube-bijeenkomst en was geïnteresseerd in wat wij deden. Zij zijn als het ware wat platenlabels zijn voor artiesten.’

Contract ondertekend
Een handtekening onder een contract was vervolgens zo gezet. Want wie wil er nu niet horen bij het netwerk van de beste YouTuber ter wereld?

‘Nou, je moet het niet zien als shout-out van PewDiePie. Hoewel je leert van naar elkaar kijken, zie ik hem niet als mijn meester. Ik verwacht ook niet dat ik er in een keer een hoop abonnees bij krijg alleen omdat hij mij een keer mentiont in een video. Zo werkt dat niet. Mensen kijken naar je video’s omdat ze leuk vinden wat je doet, je er plezier in hebt en entertaining bent.’
 

Jelly's Channel Trailer

Goede doelen
Wat is dan het voordeel van aangesloten zijn bij zo’n netwerk? ‘Het biedt bescherming. Met copyright bijvoorbeeld. Als ik een clip heb gebruikt en het bedrijf erachter wil dat niet, dan hebben ze nu niet met mij te maken maar met het netwerk. Dat is net een stap hoger, net een stap professioneler. Dat geeft mij rust.'

'Ook is er ruimte om mijn video’s te verrijken. Zo ben ik nu bezig met een cartoonversie van mijn kanaal. Ik verzin het verhaal, het script. Maar iemand anders tekent het. Dat zou ik anders nooit kunnen doen.'

Grote merken
'Verder is een netwerk aansprekend voor grote merken als die je willen inzetten. Dan hebben ze meteen een groep grote YouTubers bij elkaar.’ Maar het netwerk dient niet alleen een commercieel doel. Revelmode wil zich ook gaan inzetten voor goede doelen.

Hoe precies, daar wil Jelle nog niet te veel over kwijt. ‘En wat we verder gaan doen, dat ga je ook wel zien. Er komen heel wat leuke projecten aan.’ 

Bekijk de aankondigingsvideo van Revelmode:

ANNOUNCING REVELMODE!

Geen YouTube-geheim
Veel YouTubers kunnen alleen maar dromen van het succes dat Jelle heeft. Wat is de toverformule? ‘Die is er niet. Ik geloof echt niet in een YouTube-geheim. Als je succes krijgt dan komt het omdat je daar hard voor hebt gewerkt.'

'Ik ben al vijf jaar bezig maar pas twee jaar succesvol. Dat was geen geluk maar had alles te maken met de switch die ik toen heb gemaakt. Ik maakte eerder video’s met een vriend maar ging vanaf dat moment alleen verder. Mijn video’s werden persoonlijker en dat sprak aan.’

PewDiePie
Ook PewDiePie is volgens Jelle een harde werker. ‘Al vijf jaar lang maakt hij één tot twee video’s per dag. Hij is echt gemotiveerd om door te gaan en gelooft in wat hij doet. Dat is de sleutel tot zijn succes.'

'Verder is hij een heel normale kerel. Dat is goed om je te realiseren: dat het belangrijk is om jezelf te blijven. Pas dan kun je succesvol worden.’ 

Talentsquad Revelmode
De Talentsquad van Revelmode

Overal werken
Hoe de toekomst van zijn eigen kanaal eruitziet nu bij Revelmode zit? ‘Niet heel anders dan het nu al is. Dat ik van het maken van gamevideo’s mijn baan heb kunnen maken, is geniaal. Ik kan het ook altijd en overal doen. Het is niet zoals bij films dat er een soort Hollywood is waar je als maker naartoe wilt.

'Zolang ik een computer, camera en internet heb, kan ik mijn werk overal doen. Zo zit ik op dit moment in Spanje. Dan kan ik tussendoor ook van de zon genieten. Dat kan nu niet in Amsterdam!’

Wil je altijd op de hoogte blijven van het nieuws dat voor jongeren relevant is? Meld je aan voor onze gratis WhatsApp-dienst, download onze gratis nieuwsapp of neem een proefabonnement op de papieren 7Days! 

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren