eindexamen examens examen tips
Schooltips

Examentips van de experts

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Nog niet genoeg gehad aan onze Zo-worden-je-eindexamens-een-eitje-tips? Geen zorgen. Hier nóg een lading advies om glansrijk te slagen. Een groepje experts uit allerlei verschillende richtingen vertelde ons eerder al hun allerbeste tips. En die zijn nog steeds hartstikke bruikbaar!

Erik van der Bruggen, jeugdpsycholoog
‘Je moet fit en uitgerust zijn. Dat klinkt makkelijk maar het vraagt eigenlijk heel veel van je. Vaak zitten leerlingen de dagen vlak voor het examen nog heel hard te leren, soms tot diep in de nacht. Dat is natuurlijk geen goede voorbereiding. Een goede voorbereiding begint al maanden voor het examen, maar daar is het nu natuurlijk een beetje te laat voor. Wist je dat een beetje spanning wel goed voor je is? Probeer ook te ontspannen, bijvoorbeeld door te gaan sporten. Op de fiets naar school gaan, een stukje lopen of desnoods tien keer de trap op en neer rennen. En als allerlaatste: geen alcohol en drugs. Feesten doe je maar als je geslaagd bent.’

Christina Wubs, mentor van eindexamenklas
‘Er zijn leerlingen die veel te laat beginnen met leren. Dat is natuurlijk hun eigen schuld. Ik probeer altijd ruim van tevoren aan te geven dat op tijd leren belangrijk is. Het is dan ook verstandig om de goede stof te leren. Maak oude examens, laat ze nakijken door iemand anders en leer niet alles achter elkaar. Niet stampen, maar verdelen. Dat leert heel prettig. Het is goed om eten en drinken mee te nemen. Fruit en een flesje water bijvoorbeeld. Dan kun je af en toe even uitrusten. En onthoud: alles komt goed.’

eindexamens examens examen tips

Nathalie Huijser (18), cum laude geslaagd
‘Zorg dat je voor je examen niet onwijs nerveus bent. Hoewel ik alle talen in mijn profiel had en er voor mij minder leerwerk te doen was dan bij de andere profielen, maakte ik me alsnog zorgen. Heb ik wel genoeg tijd? Wat als ik me niet kan concentreren? Ik had genoeg zorgen. Het is natuurlijk beter om die niet te hebben. Vanaf drie weken voor de examens oefende ik elke dag met opgaven uit oude examens. Natuurlijk is er altijd een aantal leerlingen dat het niet redt, maar laat die gedachte je niet demotiveren: als je genoeg oefent met oude examens en goede samenvattingen maakt, is de kans dat je slaagt heel hoog. Succes!’

Naomi Schats (19), eindexamenleerling
‘Vorig jaar ben ik in 6 vwo gezakt. Ik weet niet precies wat er fout ging. Misschien dacht ik al veel te veel na over mijn nieuwe opleiding en ik wilde graag reizen. Nu zit ik in het eindexamenjaar van de havo. Gelukkig sta ik er heel goed voor. Ik probeer me alleen nog te focussen op het examen. Daarom leer ik veel op school om me te kunnen concentreren. Dat lukt beter dan thuis. Om fit te blijven sport ik, eerst deed ik dat namelijk niet. Ik ga nu rondjes rennen rond het huis. Ook probeer ik elke dag om half elf te gaan slapen en dan zet ik standaard om acht uur de wekker. Zo wen ik aan mijn slaapritme. Ik weet niet of dit goed is, maar voor mij werkt het. Ik weet zeker dat ik dit jaar wél slaag!’

eindexamen zenuwen angst

Roy van der Ploeg, voedingsexpert Voedingscentrum
‘Het klinkt misschien saai, maar gezond eten is echt het belangrijkste. Het is wetenschappelijk bewezen dat je zo t mogelijk bent als je de optimale mix van voedingstoffen binnen krijgt. Twee ons groente, twee stuks fruit en zes of zeven volkoren boterhammen per dag. Een tussendoortje tijdens je examen is ook geen probleem. Neem een stuk fruit of een krentenbol. Geen energiedrankje! Dat is verraderlijk. Drink het zeker niet ’s avonds, dan kun je amper slapen en kun je je de volgende dag niet concentreren. Met deze tips ga je gezond je examens in.’

Een gezonde energieboost
Het alternatief voor energiedrank: Green Power van het Voedingscentrum. Hieronder vind je het recept zodat jij voor je examens een gezonde, groene cocktail kunt maken van ongeveer 2,5 dl. 
• 1 deelblokje diepvriesspinazie
• 2 kiwi’s
• 1 dl sinaasappelsap
• ½ dl wortelsap (pak of fles)

Laat de spinazie ontdooien in een hoge kom. Schil de kiwi’s en snijd ze in stukken. Doe de kiwi’s, het sinaasappelsap en het wortelsap bij de spinazie en klop het met een staafmixer tot een mooie groene shake. Schenk het over in een hoog glas. Proost!

Meer examen-updates? In ons Liveblog Eindexamens 2016 houden we je op de hoogte over al het nieuws, onze blogs en andere slimme tips voor de examenperiode. Succes! 

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten