eindexamens examens examen tips
Schooltips

Zo worden je eindexamens een eitje

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Voor ruim 200.000 scholieren zijn de Weken van de Waarheid aangebroken: de eindexamens. Doodeng misschien, maar met deze slimme trucs (oké, en genoeg leren) prima te tackelen. Ook handig voor gewone proefwerken bovendien. - Door Kim Einder en Scholieren.com

Geslaagd examenontbijt 

Les 1 van de eindexamens: goed ontbijten. Want hoe hard je ook geleerd hebt, zonder energie komt je brein nooit echt op dreef. ‘Het is een hype om geen koolhydraten meer te eten, maar dat raad ik echt af. Die bouw stoffen heb je nodig, zeker als je naar school gaat en veel moet leren’, vindt Astrid den Drijver. Zij is voedingsdeskundige en gespecialiseerd in kinderen en voeding.

Daar sluit foodblogger en diëtiste in opleiding Pauline Kortbeek zich bij aan. ‘Neem een grote bak havermout. Dat vult enorm en je kunt er alles ingooien wat je lekker vindt. Heerlijk met pompoenpitjes, lijnzaad, rozijnen, appel en kaneel en het geeft je urenlang energie.’ Voor de minder grote eter: een bakje yoghurt met muesli volstaat ook. Den Drijver: ‘Yoghurt bevat veel eiwitten, daar gaan je hersenen erg lekker op. Neem er een stukje fruit bij, maar geen cruesli, dat zit bomvol suiker. Muesli is een stuk gezonder.’ 
Meer tips over eindexamen-eten vind je hier.

Geen Red Bull maar bananen

Laat de energiedrankjes de komende weken trouwens staan, hoe verleidelijk ook. Kortbeek: ‘Van die mierzoete drankjes heb je maar heel kort “plezier”. Een halfuurtje werkt het lekker, maar daarna krijg je echt een giga-dip. Niet doen dus!’ Den Drijver: ‘Voor een energieboost kun je beter een banaan eten. Daar zitten ook suikers in, maar die worden langzaam afgegeven. Daar heb je veel langer profijt van.’

eindexamens examens examen tips

Zen in de schoolbanken

Zenuwen zijn net opstandige pitbulls: heel erg vervelend, maar je moet ze gewoon weten te temmen. Zo bijvoorbeeld:

1. Een beetje gek, maar het werkt echt: praat tegen jezelf. ‘Ik kan het. Ik ga dit doen. Ik heb alles onder controle. Dit wordt fantastisch. Go mezelf!’ Zo vergroot je automatisch je zelfvertrouwen en is er minder plek voor zenuwen. Bonustip: doe dit bij voorkeur wel als je alleen bent.

2. Heb je last van een droge mond? Drink veel water om de boel een beetje gehydrateerd te houden. Wat ook helpt: op de zijkant van je tong bijten of een hapje uit een citroen nemen. Beide stimuleren de aanmaak van speeksel.

3. Echt nerveus word je pas als je daar de tijd voor hebt. Blijf jezelf dus afleiden! Los een Rubiks Kubus op, ga een potje voetballen, probeer het alfabet te boeren. Jouw zenuwen krijgen geen kans!
Meer tips over het temmen van je zenuwen vind je hier.

eindexamens examens examen tips

Nooit meer nekpijn

Zit je urenlang geconcentreerd over je schoolboek of toetsblaadje gebogen, krijg je pijn in je nek. Hoe voorkom je dat? ‘Verander regelmatig van werkhouding’, tipt fysiotherapeut Inge van den Esschert. Je kunt tijdens het leren ook de hoogte van je stoel veranderen of af en toe even opstaan.

‘Let er ook op dat je niet de hele tijd voorovergebogen of met opgetrokken schouders zit. En blijf recht zitten, dus niet met een gedraaid hoofd of gedraaide nek.’ Belangrijker nog: gebruik de rugleuning ter ondersteuning. ‘Als je onderuitgezakt zit, krijg je namelijk een bolle rug en dat is niet goed voor je werkhouding.’
Meer tips over een goede werkhouding vind je hier.

eindexamens examens examen tips

Examenzzzzzlaap

Na vier, vijf of zes jaar zwoegen wil je je op je examens wel van je wakkerste en helderste kant laten zien. En daarbij is goed slapen natuurlijk essentieel. Dat doe je zo:

1. Het sleutelwoord: relax! Je kunt pas echt lekker gaan slapen als je hersenen eerst voldoende tot rust zijn gekomen. Tot half 2 ’s nachts samenvattingen lezen kost je meer slaap dan dat het je aan kennis oplevert. 

2. Het gebruik van een van de vele slaap-apps heeft geen zin, zegt neuroloog en slaapdeskundige Gerard Kerkhof. Omdat ze jouw hersenactiviteit niet meten, kunnen ze je nachtrust ook niet verbeteren. ‘Meer dan de duur van je slaap bijhouden kun je er niet mee.’ En daarvoor is een wekker natuurlijk ook goed genoeg.

3. Sowieso geldt: aan de kant, die smartphone! Voorkom dat je doelloos je Instagram-timeline blijft vernieuwen of wakker wordt geappt met een doelloos kattenplaatje. Schakel je telefoon uit of leg ’m wat verder weg. En nee, onder je kussen is niet ver genoeg.

4. Tril je nog steeds je bed uit van de spanning? Er zijn veel homeopathische middeltjes die je wellicht helpen om deze weken wat rustiger te worden, zoals valeriaan en melatonine. Ook je huisarts kan je iets in die trant voorschrijven. Maar ook yoga schijnt wonderen te doen.
Meer tips over goed slapen vind je hier.

eindexamens examens examen tips

Niet @#$%&! worden

Het is wetenschappelijk bewezen dat boosheid je intelligentieniveau tijdelijk verlaagt. In een woedeaanval komen bijna nooit de sterkste argumenten naar boven. En ook geen geniale antwoorden. Stel die ruzie met je moeder over kleedgeld dus even een weekje uit. Daar heb je meer aan dan met knallende ruzie en slaande deuren het huis te verlaten.

Ga jezelf ook tijdens een examen niet zitten opfokken over de onduidelijke vragen of stof die je niet had hoeven leren: daarvoor kun je na afloop gewoon een klacht indienen bij het LAKS (via www.examenklacht.nl).

Knetterende concentratie

Tikkende pennen om je heen, je buurman die op een rijstwafel knaagt, de ferme passen van de surveillanten… argh! Hoe blijf je urenlang geconcentreerd tijdens een examen? Vijf tips van Mariëlle van Koppen, expert in faalangst- en examenvreestrainingen:

1. Zit je met je gedachten overal behalve bij het toetsblaadje voor je? ‘Je moet je opsluiten in je eigen lijf. Sluit je ogen en focus eerst veertig seconden op alle geluiden die je buiten hoort. Vervolgens veertig seconden op alle geluiden die je binnen hoort. En tijdens een laatste setje van veertig seconden luister je alleen naar wat je in je lichaam hoort. Het ruisen van je bloed, kloppen van je hart, je ademhaling, enzovoorts. Als je dat doet, heb je daarna geen problemen meer met de geluiden om je heen.’

2. Adem ondanks de adrenaline goed in en uit. Zo krijgen je hersenen meer zuurstof. Of doe elke avond twee minuten lang de zogenoemde 4-8-7-oefening: adem vier tellen in, houd acht tellen vast en adem zeven tellen uit. Dat heeft een gunstig effect op je focus.

3. Je spieren hebben de neiging om superstrak te gaan staan in de examenzaal. Maar dat komt je concentratie niet ten goede. De truc is om ze even flink aan te spannen en vervolgens te ontspannen. Acht tellen lang je billen samenknijpen en vervolgens ontspannen is hiervoor een goede. En zo ben je ook nog een beetje aan het trainen voor een Kim Kardashian-kont!
Meer examen-concentratietips vind je hier.

eindexamens examens examen tips

Relax, het zijn maar examens

Last but not least: maak je niet al te veel zorgen. Het zijn maar examens. Je hebt al toetsen over de stof gehad, dus het eindexamen is slechts herhaling. Zo’n 9 op de 10 scholieren slaagt. Als jij de afgelopen weken braaf hebt geleerd, is de kans gigantisch groot dat jij in juni ook je schooltas in de vlaggenmast mag hijsen. Heel veel succes!
Desondanks nog zenuwachtig? Lees dit!

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Meld je aan voor onze gratis WhatsApp-dienst, download onze gratis app of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten