In beeld

The Making of Shaun the Sheep, The Movie

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Nathalie
Strijker

De animatiestudio van Aardman in het Britse Bristol werd afgelopen maanden omgetoverd tot een wollige schapenwereld. In de studio is twee jaar lang keihard gewerkt aan de eerste echte speelfilm van Shaun the Sheep, van de gelijknamige televisieserie. 7Days mocht tijdens het filmen een kijkje op de set nemen.

De speelfilm van Shaun wordt opgenomen in de Studio van Aardman in het Britse Bristol. Zij maakten eerder ook bijvoorbeeld de Wallace & Gromit-films. De Shaun-film is niet, zoals de meeste animatiefilms, helemaal met de computer gemaakt (CGI in vaktermen). De film is beeldje voor beeldje opgenomen met echte poppen, minischaapjes van klei en nagebouwde huizen, straten en bossen. ‘Stop-motion’ heet dat. Er worden dus eigenlijk een heleboel losse fotootjes gemaakt die allemaal achter elkaar geplakt worden. En dat is veel werk. Héél veel werk.

Een team van poppenmakers is alleen al dik twee jaar bezig geweest om alle karakters voor de film te maken. De buitenkant van de poppen is gemaakt van siliconen. Dat wordt hier in mallen gegoten om de goede vorm te krijgen.

 

De poppen van de mensen die in de film meespelen, bestaan uit tientallen onderdelen. Elk onderdeel kan los bewogen worden, net als echte botjes. Zo kunnen de poppen voor de film dezelfde bewegingen maken als echte mensen en daardoor lijkt het allemaal nog realistischer. 

 

Elke pop heeft bovendien een hoofd waarvan het gezicht van verwisseld kan worden. Voor elke nieuwe gezichtsuitdrukking, zet de poppenspeler er gewoon een nieuw masker op. In deze doos ligt een klein deel van de monden van de schurk uit de film: de dierenvanger. Omdat de wenkbrauwen en de mond ook apart veranderd kunnen worden, kan hij bij elkaar wel anderhalf miljoen verschillende gezichten trekken. Volgens de makers zijn dat er zelfs meer dan echte mensen hebben.

 

In een speciaal naaiatelier in de studio worden alle kostuums verzonnen en genaaid. Dat is een heel pietepeuterig werkje omdat de poppen best klein zijn. Omdat er voor de zekerheid een paar verschillende poppen van elk karakter zijn, moeten alle kleren een paar keer gemaakt worden. En op al die kleren moet elk steekje en elk bloemetje precies op dezelfde plaats zitten.

In Shaun The Sheep komen veel verschillende dieren voor. Elk dier heeft weer zijn eigen eigenaardigheden. Deze egel raakt in de film verstrikt in het wol van één van de schapen.

 

In de studio is zelfs een 'ziekenboeg'. Hier doen ze de hele dag niets anders dan beschadigde filmsterren weer oplappen. Soms vallen de poppen of rukt een animator er per ongeluk een arm af. Ook de wollige hoofdrolspelers blijken best kwetsbaar. Deze patiënten wachten op een behandeling. Een van hen heeft een kapotte neus en van een ander kan het hoofd niet meer goed bewegen.

 

Elke animator neemt zijn eigen scènes op. Vooraf weet elke animator precies hoe zijn eigen stukje film eruit moet gaan zien en hoe lang het moet duren.

 

In de enorme studio van Aardman zijn op verschillende plekken soms wel dertig animatoren tegelijk aan het filmen. Gemiddeld doet een animator rustig een week over vier seconden film. Als hij een heel goede week heeft, maakt hij soms tien seconden.

Shaun the Sheep, the Movie is vanaf 25 maart in de bioscoop te zien. Benieuwd wat we ervan vonden? Lees dan hier onze recensie!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren