wandelen oplossing

Is wandelen hét medicijn tegen kwaaltjes?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Lisette Gerbrands
Lisette
Gerbrands

Veel en langer wandelen is goed voor lichaam en geest, tenminste dat stelt Ierse neurowetenschapper Shane O’Mara in een interview met NRC.

We lopen tegenwoordig niet meer dan twee kilometer per dag en brengen veel tijd zittend (achter een scherm) door. Moest je vroeger letterlijk achter je eten aan, tegenwoordig ligt het klaar in de supermarkt. Of wordt het zelfs bij je thuis gebracht. De wereld waarin we leven is zo ingericht dat bewegen niet meer noodzakelijk is. 'En dat terwijl wandelen de grootste probleemoplosser is die er bestaat', stelt O'Mara tijdens zijn bezoek aan Trinity College in Dublin.

Vier keer per week

De hoogleraar experimenteel breinonderzoek hoopt dat huisartsen wandelen ooit gaan beschouwen als een medicijn. 'Eentje zonder bijwerkingen. Op bijvoorbeeld de Shetlandeilanden schrijven artsen al strandwandelingen voor als preventieve behandeling voor lichamelijke en geestelijke aandoeningen.' Hun advies? Vier keer per week zo'n vijftien kilometer per keer lopen. 'Het maakt ons zowel fysiek als mentaal gezonder.' 

Mindwandering

Voor wie flink wil lopen wordt een ruwe ondergrond met allerlei stenen en ruige paden aangeraden. Daardoor moeten je hersenen harder werken. Wandelen is goed, want ben je  in beweging dan is je brein dat ook. O'Mara noemt dat mindwandering: 'We laten onze geest de vrije loop en juist daardoor zijn we in staat herinneringen, gedachten en gevoelens in een nieuwe context te plaatsen. Lopen geeft een gevoel van geluk en maakt ons weerbaarder tegen depressies en ouderdom.'

Wandelen kan in zowel de natuur als in de stad. Ga je voor die laatste? Kies dan voor een route waarbij je kunt doorlopen en je niet om de haverklap hoeft te stoppen voor een verkeerslicht.

wandelen

O’Mara vervolgt: 'Wij ontdekten dat een van de belangrijkste hersenonderdelen, de hippocampus, (eigenlijk een spier), sterker wordt wanneer we meer bewegen.' Use it or lose it is zijn favoriete uitspraak. Want gaan je spieren achteruit, dan gaan ook je hersenen achteruit. 'Je wordt oud als je niet stopt met bewegen, als je stopt met bewegen word je niet oud.'

Effect van wandelen

De onderzoeker is trouwens niet de enige die gelooft in het positieve effect van wandelen op de hersenen. Vroeger gaven bijvoorbeeld Griekse filosofen al wandelend les. En ook de bekende dichter Goethe liep dagenlang flink wat af om daarna - moeiteloos én foutloos - zijn gedichten neer te pennen. Zouden huisartsen in Nederland ook wandelen als advies moeten geven? Een aantal 7Days-lezers geeft hun mening:

Mare (13): 'Ik denk dat zo'n advies wel eens zou kunnen kloppen. Als ik me ziek voel en even ga wandelen voel ik me al veel beter. Een stuk frisser. Dat gebeurt niet zo gauw wanneer ik op de bank lig. Als een dokter zoiets zou voorschrijven zou ik dat doen, helemaal als het me beter laat voelen. Vijftien kilometer vind ik alleen wel wat veel van het goede. Dan loop ik liever 4x vier kilometer.'

Daan (16) gelooft ook dat het helpt, en dan vooral dat het je conditie verbetert. Hij vindt ook dat je iemand niet kunt verplichten om vier keer een wandeling te maken. 'Ik zou dan eerder adviseren om wat rondjes door je tuin lopen of een uitstapje maken naar de polder. Daar kun je wel je kilometers maken.'

Anika (15) vindt het een heel goed idee. 'Zelf merk ik dat wandelen helpt als ik me niet goed voel. Wandelen kan denk ik ook veel andere mensen helpen, fit bezig zijn en buiten zijn is goed voor iedereen denk ik.'

Elisa (12) vindt het een goed idee, maar het lijkt haar vooral moeilijk om het vol te kunnen houden. 'Ik denk dat je eerst rustig moet beginnen met twee keer per week op pad gaan. Beginnen met vijf kilometer bijvoorbeeld en dat dan opbouwen. Ik denk wel dat het moeilijk is dit in de vakantie vol te houden, want dan wil je liever rustig aan doen dan 15 km lopen.'

Wat vind jij van meer en vaker wandelen? En wat vind je van de stelling: 'Wandelen is hét middel tegen kwaaltjes'? Laat hier jouw mening achter!

Anderen lazen ook: Zon in de herfst: gezond of ongezond?

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren